Læringsmål |
- Lede en strategisk pædagogisk udviklingsproces, der
kontinuerligt skaber bedre undervisning og øget læring for
eleverne.
- Formulere deres egen vision for eleverne i deres skole og sætte
konkrete mål for, hvad de ønsker at opnå i forhold til elevernes
læring på både kortere og længere sigt
- Analysere egen organisation og beslutningssituation fra
forskellige synsvinkler samt skabe overblik til at arbejde
systematisk med styrker og svagheder i organisationen.
- Forstå sin rolle i og deltage i samspillet med den samlede
forvaltning på skoleområdet.
- Udarbejde og gennemføre en konkret plan for, hvordan de vil
udvikle deres organisations kompetencer, funktionalitet og kultur,
der er tilpasset til den konkrete situation og de særlige forhold
og behov, som gør sig gældende på skolen.
- Udvikle, kvalitetssikre og evaluere undervisning, læring og
trivsel på skolen.
- Få de forskellige aktører i og uden for skolen engageret til at
være aktive deltagere i skolens udvikling.
- Reflektere over og udvikle deres personlige lederskab og
derigennem mere mod på rollen som strategisk pædagogisk
leder
|
Prøve/delprøver |
Strategisk
pædagogisk lederskab i skolen:
|
Prøvens
ECTS |
15 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 15 sider |
Opgavetype |
Seminaropgave |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Vinter |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Eksamen i modulet ’Strategisk pædagogisk lederskab i
skolen’ baseres på tre obligatoriske skriftlige
opgaver, som skal afleveres undervejs i forløbet samt en
afsluttende mundtlig prøve med udgangspunkt i opgaver og pensum.
Omfanget af de skriftlige opgaver er 5-7 normalsider for
henholdsvis SWOT-analysen og casen. Den skriftlige opgave om
udviklingsplanen er begrænset til 15 normalsider, med mulighed for
at vedlægge dokumentation i begrænset omfang i et bilag. Den
mundtlige eksamen varer 30 minutter inkl.
votering.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Strategisk pædagogisk lederskab i skolen bygger på en filosofi
om, at den, der vil gøre en forskel, skal forstå sine omgivelser,
skal vide, hvad der skaber resultater i skolen og skal forstå sig
selv. Forløbet indledes med disse tre temaer, der tilsammen udgør
grundforudsætningerne for et vellykket og effektivt strategisk
pædagogisk lederskab:
- Skolen i organisatorisk perspektiv, hvor der fokuseres på,
hvordan man gennem forskellige synsvinkler kan analysere og forstå
sine omgivelser – både de nære i form af skolens medarbejdere og
elever og de øvrige aktører på lidt mere afstand fra skolens
dagligdag.
- Viden om elevers læring, hvor der er fokus på de centrale
elementer i skolens praksis, hvor der er evidens for gode
resultater på elevernes læring samt ledelsens forskellige
muligheder for at påvirke elevernes læring i skolen gennem
udvikling af skolens organisation, arbejdsformer og kultur.
- Det personlige lederskab, hvor der er fokus på at forstå sig
selv i lederrollen – betydningen af personlige værdier, motivation,
sociale kompetencer, håndtering af magt og autoritetsrelationer
samt evne til at reflektere over og udvikle sit personlige
lederskab.
Faget fortsætter derefter med skoleudvikling og
forandringsledelse, hvor deltagerne arbejder med en udviklingsplan
til at øge elevers læring i deltagernes egne skoler. I denne del af
forløbet vil der ud over anvendelse af indsigter og færdigheder fra
de tre første temaer også blive arbejdet med forskellige tilgange
til strategisk ledelse af forandringsprocesser.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Undervisningsformerne omfatter en blanding af
korte forelæsninger, cases, øvelser, gruppediskussioner,
netværksaktiviteter, coaching og arbejde med strategiske
ledelsesudfordringer i egen praksis under vejledning af
kursuslederne og i tæt samspil med erfarne erhvervspsykologer.
Hertil kommer et antal gæsteforelæsninger. Forløbet tilrettelægges,
så deltagerne introduceres både til den nyeste forskningsbaserede
viden på området og til konkrete eksempler og erfaringer fra danske
skoler.
Opbygningen og dyrkning af netværk indgår som en naturlig del af
forløbet. Deltagerne inddeles fra starten i et antal
netværksgrupper, som forudsættes at løse opgaver sammen og yde
gensidig sparring under hele forløbet. Foruden de egentlige
undervisningsdage må derfor påregnes mindst to
netværksmøder. |
Feedback i undervisningen |
TBA |
Studenterarbejdstimer |
Forberedelse |
100 timer |
Undervisning |
350 timer |
Eksamen |
1 timer |
|