Kurset er organiseret i fem temaforløb, der omhandler:
- Virksomhedens organisationsbiografi
- Virksomhedens grænser for størrelse og vækst
- Virksomhedens ejerstruktur, corporate governance og
HR-politik
- Virksomhedens strategi
- Virksomhedens innovative aktiviteter og
beskyttelsesstrategier
I temaet om virksomhedens organisationsbiografi forsøger vi at
forstå de transformationer, der finder sted i en virksomheds
organisatoriske struktur fra iværksætter-stadiet til den
bliver en stor multinational og mulitidivisionel virksomhed
efterhånden som den vokser og bliver ældre. Vi ser bl.a. forholdet
mellem på den ene side virksomhedens strukturer og processer og på
den anden side en række situationsvariable (alder, størrelse,
teknologi, strategi, omverden mm).
I temaet om virksomhedens grænser for størrelse og vækst behandler
vi nogle af de faktorer og kræfter, som fra et økonomisk perspektiv
er med til at bestemme virksomhedens vertikale og horisontale
(relateret til f.eks. outsourcing, samarbejde, integration og
diversifikation). Hvor tema 1 om organisationsbiografi især baserer
sig på at anskue virksomhedens udvikling fra en
organisationssociologisk synsvinkel, introducerer tema 2 en række
økonomiske teorier om virksomheden. Der tages især
udgangspunkt i neoklassisk teori, Edith Penrose’s ressourcebaserede
teori samt Ronald Coase’s og Oliver Williamson's
transaktionsomkostningsteori.
I tema tre fokuserer vi på det såkaldte ”agency-problem”. Dvs.
hvordan man kan styre en virksomhed, når ejer- og
ledelsesfunktionen bliver adskilt fra hinanden. I dette afsnit vil
vi især anskue virksomheden fra et økonomisk juridisk perspektiv og
fokusere på virksomhedens corporate governance. Vi kigger endvidere
på virksomhedens ejerstruktur, styring og ledelse, herunder
illustrerer vi, hvordan man kan analtsere ansættelseskontrakten fra
et transaktions-omkostningsøkonomisk perspektiv.
I det fjerde tema om virksomhedens strategi kigger vi på en
række grundlæggende modeller for, hvordan virksomheder forsøger at
fastlægge deres langsigtede adfærd dvs. deres strategier I temaet
vil vi bl.a. fokusere på de to vigtigste strategi-modeller: Porters
”Five Forces- model” og den ressourcebaserede VRIO-model. Hvor den
førstnævnte model fokuserer på de virksomhedseksterne forhold set
fra et markeds- eller branchemæssigt perspektiv, så fokuserer den
sidstnævnte model på de virksomhedsinterne forhold i form af en
vurdering af virksomhedens ressourcer og kapabiliteter. Endelig vil
vi til sidst beskæftige os med corporate strategi og
herunder, hvorledes meget diversificerede virksomheder kan
skabe en indre sammenhæng mellem dens enkelte
divisioner.
I det sidste tema 5 fokuserer vi på virksomhedens innovative
aktiviteter og approprieringstrategier, dvs. virksomhedens
strategier for at beskytte sine kundskabsbaser ved at benytte
immaterielle rettigheder som f.eks. patenter, mønsterbeskyttelse og
ophavsrettigheder.
Kurset afsluttes med et videnskabsteoretisk kapitel, hvor de
forskellige teorier om virksomheden sammenlignes med udgangspunkt i
en række dimensioner som: analyseenhed, analyseniveau, tværsnits-
vs. Længdesnitsanalyse, anvendt forklaringstype og hvordan
virksomheden konceptualiseres i den pågældende
teori.
|