2019/2020 BA-BEBUO1007U Danmark i et komparativt perspektiv
English Title | |
Denmark in a Comparative Perspective |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA i europæisk business
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 24-06-2019 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||
|
||||||
Prøve/delprøver | ||||||
Faget har fælles prøver med | ||||||
BA-BEBUO1008U | ||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||
I dette kursus sættes der med afsæt i forskningsfeltet komparativ politisk økonomi fokus på Danmarks politiske økonomi. Dette sker både via synkrone og diakrone sammenligninger, det vil sige sammenligner med andre lande samt sammenligninger over tid. Samlet set søger kurset søger at styrke de studerendes evne til analytisk tænkning og kritisk refleksion over de institutioner, der danner den samfundsmæssige ramme for virksomheder.
Kurset falder i to dele.I første del sættes der fokus på Danmarks generelle politiske økonomi, herunder hvordan den adskiller sig fra og ligner andre højtudviklede landes politiske økonomier. I den forbindelse introduceres toneangivende teorier inden for komparativ politisk økonomi, herunder “Varieties of Capitalism“-tilgangen samt konstruktivistisk og kritisk politisk økonomi. Der sættes blandt andet fokus på, hvordan dansk kapitalisme generelt har udviklet sig over tid og indenfor specifikke politikområder.
Kursets anden del beskæftiger sig med den danske velfærdsstat i komparativt perspektiv. Her introduceres teori om velfærdsmodeller, såsom Esping-Andersens velfærdsregime-typologi. Udover at sammenligne Danmark med andre lande tematiseres det hvorvidt den danske velfærdsstat over tid har udviklet sig til en konkurrencestat.
Eksamen i ’Videnskabsteori og metode’ afholdes i kombination med faget ’Danmark i et komparativt perspektiv’. Eksamensopgaven kan skrives på dansk eller engelsk.
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål:
|
||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||
Udover forelæsninger består kurset af fire workshops som bidrager til at forberede de studerende til eksamen. En del af undervisningen involverer blended learning aktiviteter, eksempelvis i form af online teori-quizzer. | ||||||
Feedback i undervisningen | ||||||
Hver gruppe har efter udleveringen af eksamenstemaet mulighed for at få et kort møde med en af underviserne. Her får de studerende mulighed for at få feedback på deres forskningsspørgsmål og valg af teori, videnskabsteori og metode. | ||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||
|