2019/2020 BA-BEBUO1009U Regnskab & Økonomistyring
English Title | |
Financial and Management Accounting |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA i europæisk business
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 24-06-2019 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Kurset har til formål at bibringe de studerende en bred og dyb viden om det eksterne regnskabs opbygning og indhold, samt at kunne anvende det eksterne regnskab til analyseformål. Fagets mål er her at vise, hvordan den eksterne regnskabsrapport er et centralt informations- og kommunikationsværktøj i forhold til bl.a. de internationale kapitalmarkeder samt andre interessenter og i forhold til virksomhedens kapitalfremskaffelse samt fremskaffelse af andre ressourcer. Endvidere er det fagets formål at give de studerende en grundlæggende viden om hvordan virksomheder styres internt rent økonomisk. Faget bygger her videre på bl.a. faget mikro økonomi samt elementer fra organisationsteori og strategi.
Kurset lægger ud med en kort introduktion til fagets to overordnede fagområder, nemlig det eksterne regnskabsvæsen og økonomistyring. I tilknytning hertil introduceres forskellige faglige perspektiver på regnskabsvæsen samt forskellige typer af regnskabsvæsen.
Dernæst fokuseres på den eksterne virksomhedsrapportering, hvor principperne bagved det dobbelte bogholderi kort introduceres sammen med elementerne i den finansielle rapportering. Vi ser herefter nærmere på de enkelte elementer i den eksterne rapportering, nemlig resultatopgørelsen, balancen og regnskabets øvrige bestanddele, herunder pengestrømsanalyse, noter, ledelseserklæring og revisionserklæring. Med udgangspunkt i elementerne i den eksterne regnskabsrapport arbejdes der videre med regnskabsanalyse, hvor bl.a. DuPont modellen introduceres ligesom nøgletal til analyse af virksomhedens indtjeningsevne, rentabilitet og likviditet også gennemgås.
Herefter drejer faget fokus imod virksomhedens interne rapportering og økonomistyring hvor udgangspunktet er virksomhedens lønsomhedsmodel med udgangspunkt i aktivitetsstyring, kapacitetsstyring og likviditetsstyring. Dernæst ser vi på det økonomiske marginalræsonnement som udgangspunkt for økonomistyringen. Endvidere ser vi på budgettering som styreform og vi dykker ned i aktivitetsbudgettering og standardomkostningsregnskabet. Dette leder over i budgettering og regnskab for virksomhedens kapacitet og kapacitetsomkostninger samt virksomhedens likviditetsbudgettering. Endelig ser vi også på budgetkontrol og dennes anvendelse og tilrettelæggelse.
I undervisningen lægges vægt på, at regnskab og økonomistyring bygger på en række bagvedliggende værdier såsom at give et relevant og retvisende billede af virksomheden og skabelse af troværdighed omkring dette billede. Udøvelsen af økonomistyring er forbundet med ideerne om optimering og ideen om motivation samt forestillingen om at stille mennesker til ansvar. Endvidere finder vi også indenfor økonomistyring ideen om at regulere menneskers adfærd og herunder skabe motivation. |
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Undervisningen er baseret på en række
storholdsforelæsninger, hvor de overordnede begreber, modeller og
principper for regnskab og økonomistyring introduceres, forklares
og eksemplificeres. Ideen med disse forelæsninger er, at skabe et
overblik over faget samt sikre den teoretiske forståelse af faget.
Der vil i storholdsforelæsningerne blive inddraget eksempler på
årsrapporteringer fra et par konkrete virksomheder til belysningen
af årsrapportens bestanddele mv.
Derudover består undervisningen også af en række øvelsestimer, hvor de studerende selv eller i grupper arbejder med en række opgaver, som tager udgangspunkt i specifikke problemstillinger knyttet til faget. Ideen med øvelsestimerne er, at de studerende selv har mulighed for at arbejde med fagets modeller, begreber og principper på konkrete problemstillinger. De enkelte opgaver vil blive drøftet i øvelsestimerne således at de studerende bliver bekendt med løsningsmodeller på de stillede opgaver. |
||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
Feedback ifm. øvelseshold og mindre opgaver. | ||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||
Bemærk: udbydes første gang i Efterår 2018 |
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Jørgen Ravn Elkjær og Kristian Hjulsager: ”Årsrapport og virksomhedsanalyse”, 8. udgave, Karnov Group, København 2017.
Carsten Rohde og Michael Andersen: ”Virksomhedens økonomistyring”, 5. udgave, Jurist- og Økonomforbundets Forlag, Danmark 2017.
Stig Hartmann: “Hvad kan ledere anvende regnskaber til, hvilken indsigt ka de erhverve og hvor er regnskabsvæsenet på vej hen?”, i Ledelse & Erhvervsøkonomi, 63 Åergang, nr. 2., Juni 1999, Danske Civiløkonomer. (Artikel I).
Stig Hartmann: ”De nye regnskaber ….”, i Økonomistyring & Informatik, 17. Årgang 2001/2002, oktober 2001, Jurist- og Økonomforbundets Forlag. (Artikel II).
|