2019/2020 BA-BEBUO1018U Virksomhedsstrategi i et netværksperspektiv
English Title | |
Corporate Strategy in a Network Perspective |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA i europæisk business
|
Kursusansvarlig | |
|
|
(Lasse Folke Henriksen er delvis fagansvarlig) | |
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 13-12-2019 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||
Formål: Kurset introducerer til virksomhedsstrategi i et netværksperspektiv. Virksomheder og deres medarbejdere er afhængige af deres omverden og en helt central måde er at knytte an til omverdenen gennem netværk af forskellig art. Virksomheder konkurrerer og samarbejder med andre organisationer via netværk, som bl.a. giver dem adgang til resurser, som de er afhængige af. Kurset udstyrer de studerende med teoretiske og metodiske redskaber fra den netværksanalytiske tradition til at forstå hvordan interne såvel som eksterne netværk indvirker på virksomhedens strategiske processer.
Kurset er inddelt i tre dele. Første del giver en introduktion til forskellige teorier om ’virksomhedsstrategi i netværksperspektiv’ og eksemplificerer teorierne gennem brug af cases. Anden del indfører de studerende i metodiske redskaber fra netværksanalysen. Tredje del har fokus på anvendelse af netværksanalyse på konkrete cases og giver de studerende mulighed for at lave en konkret netværksanalyse af et intra- eller inter-organisatorisk netværk. Forbindelsen mellem teori og metode i konkrete caseanalyser har prioritet ligesom de praktisk-strategiske implikationer af virksomhedsnetværk løbende vil blive diskuteret gennem kurset. |
||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen er en kombination af forelæsninger og øvelseshold. | ||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||
De studerende modtager feedback i øvelsestimerne. Her vil vi arbejde med networksdata og de studerende vil få løbende sparring og feedback på deres arbejde. | ||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||||
Bemærk: udbydes første gang i forår 2020 |
||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||
Burt, R. (1983). Corporate Profits and Cooptation: Networks of Market Constraint and Directorate Ties in the American Economy. New York: Academic Press. Burt, R. (1992). Structural Holes: The Social Structure of Competition. Cambridge, MA: Harvard University Press. Davis, G. F., Yoo, M., & Baker, W. E. (2003). “The small world of the American corporate elite, 1982-2001.” Strategic Organization, 1(3), 301–26. Fligstein, N. (2001). The Architecture of Markets. Princeton: Princeton University Press. Granovetter, M. (1985). “Economic Action and Social Structure: The Problem of Embeddedness.” American Journal of Sociology, 91(3), 481–510. Henriksen, L. and C. Waldstrøm. 2016. Netværksanalyse - en introduktion. Kbh.: Samfundslitteratur. Podolny, J. (1993). “A Status-Based Model of Market Competition.” American Journal of Sociology, 98(4), 829–72. Powell, W., Koput, K. W., & Smith-Doerr, L. (1996). “Interorganizational collaboration and the locus of innovation: Networks of learning in biotechnology.” Administrative science quarterly, 41(1), 116–145. Vedres, D., & Stark, D. (2010). “Structural Folds: Generative Disruption in Overlapping Groups.” American Journal of Sociology, 115(4), 1150–90. Vitali, S., Glattfelder, J. B., & Battiston, S. (2011). “The network of global corporate control.” PLoSONE, 6(10). General Finance; Physics and Society. Westphal, J. D. (1999). “Collaboration in the boardroom: The consequences of social ties in the CEO/board relationship.” Academy of Management Journal, 42(1), 7–24. White, H. (1981). “Where Do Markets Come From?” American Journal of Sociology, 87(3), 517–47. Uzzi, B. (1997). “Social Structure and Competition in Inter-Firm Networks: The Paradox of Embeddedness.” Administrative Science Quarterly, 42(1), 35–67. Uzzi, B., & Spiro, J. (2005). “Collaboration and Creativity: The Small World Problem.” American Journal of Sociology, 111(2), 447–504. |