2019/2020
BA-BFILO1313U Samtidsfilosofi: Human kapital
English Title |
Philosophy of the Present: Human
Capital |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
15 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Bachelor |
Varighed |
Et semester |
Starttidspunkt |
Forår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi,
BSc
|
Kursusansvarlig |
- Marius Gudmand-Høyer - Institut for Ledelse, Politik og
Filosofi (LPF)
- Morten Sørensen Thaning - Institut for Ledelse, Politik og
Filosofi (LPF)
|
Primære
fagområder |
- Filosofi og etik/Philosophy and ethics
- Ledelse/Management
|
Undervisningsformer |
- Tilstedeværelsesundervisning
|
Sidst opdateret den
01-04-2020
|
Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
- Identificere og analysere en central filosofisk problemstilling
inden for pensums tematiske felt: human kapital
- Redegøre for, hvad human kapital er – både som samtidsfænomen
og som økonomisk begreb på grundlag af pensum
- Redegøre for og diskutere, hvorledes den særlige økonomiske
beskrivelse af human kapital implicerer bestemte former for
ledelsespraksis
- Eksemplificere problemstillingen i forhold til det
erhvervsøkonomiske område
|
Prøve/delprøver |
Samtidsfilosofi: Human kapital:
|
Prøvens
ECTS |
15 |
Prøveform |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeprøve
Bemærk studieordningens bestemmelser om krav om
individualisering af opgavebesvarelsen. |
Antal personer i gruppen |
2-5 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 20 sider |
|
2 Personer maks 10 sider
3 Personer maks 15 sider
4 Personer maks 20 sider
5 Personer maks 20 sider |
Opgavetype |
Rapport |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato
og tidspunkt. |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Forår |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær
prøve
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
I forhold til kursets læringsmål anvendes tre
undervisningsformater, der har til formål at supplere og
perspektivere hinanden:
- Værklæsning, der giver faget en historisk og tematisk ramme,
ligesom de studerende her får mulighed for at udvikle en
selvstændig stillingtagen til kursets problemfelt
- Forelæsninger, der bidrager med overblik, gennemgang af fagets
analytiske kategorier, samt indsigt i udvalgte teoretiske emner
- Case-arbejde, der både konkretiserer fagets problemstillinger
og hvor de studerende samtidig selv får til opgave at demonstrere
disse problemstillinger i forhold til erhvervsøkonomisk
praksis
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Værklæsning
Forelæsning
Case-arbejde |
Feedback i undervisningen |
Feedback ved undervisningen med spørgsmål og
svar.
Feedback ved gruppearbejde i undervisningen. |
Studenterarbejdstimer |
Forelæsninger |
90 timer |
Eksamen |
20 timer |
Forberedelse |
304 timer |
|
Foreløbig litteratur |
TBA
|
Sidst opdateret den
01-04-2020