2019/2020 BA-BFILO1803U Organisationsfilosofi
English Title | |
Organizational Philosophy |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 17-04-2020 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
|
||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||
Faget omhandler forholdet mellem teknologi og
organisation, med særligt fokus på digitale teknologier og deres
transformation af virksomheder og samfund. Det sker med bidrag fra
både teknologiskeptiske positioner såvel som fra mere konstruktive
analyser af teknologi. Der vil samtidigt være et fokus på cases,
både på fælles cases såvel som på de studerendes egne erfaringer og
materiale.
I kurset vil der være forelæsninger, hvor teoriernes grundbegreber og hovedargumenter præsenteres. Der vil også være elementer af caseundervisning, hvor en mindre case løses i plenum. Og endelig vil der indgå elementer af gruppearbejde, hvor de studerende diskuterer stillede spørgsmål. Der vil desuden være forskellige workshops. |
||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||
Feedback gives i forbindelse med spørgsmål og svar i klassediskussioner samt i forbindelse med gruppearbejde og evt. i office hours | ||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||
Borch, C., & Lange, A. C. (2017). “Highfrequency trader subjectivity: emotional attachment and discipline in an era of algorithms”. Socio-Economic Review, 15(2), 283-306. Fleming, P. (2018) ‘Robots and Organization Studies: Why Robots Might Not Want to Steal Your Job’, Organization Studies, online fir. doi: 10.1177/0170840618765568. Heidegger, M. (1999) Spørgsmålet om teknikken, Gyldendal. Johnsen, C. G., Olaison, L. & Sørensen, B. M., 2017. ‘Put Your Style at Stake: A New Use of Sustainable Entrepreneurship’, Organization Studies: 1–19. Justesen, L. and Plesner, U. (2018) ‘Fra skøn til algoritme: Digitaliseringsklar lovgivning og automatisering af administrativ sagsbehandling’, Tidsskrift for Arbejdsliv, 20(3), pp. 9–23. Lapore, J., 2014, ‘The Disruption Machine: What the Gospel of Innovation Gets Wrong’, The New Yorker, June 23, 2014. McAfee, A. and Brynjolfsson, E. (2018) Machine, Platform, Crowd. Harnessing Our Digital Future, W.W. Norton. Plesner, U. & Husted, E. (2019) Digital Organizing - Revisiting Themes in Organization Studies. Palgrave Macmillan, London. Schumpeter, J. 1943 [1994], ‘The process of creative destruction’, i: Capitalism, Socialism and Democracy, Routledge, London: 81–86. Sennett, R. (2009) Håndværkeren. Arbejdets kulturhistorie: Hånd og ånd, Hovedland. Sørensen, B. M. (2018) Skærmens magi. At træne modstandskraften i en digital tid, KDs Forlag. Zammuto, R. F., Griffith, T. L., Majchrzak, A., Dougherty, D. J., and Faraj, S. (2007), “Information technology and the changing fabric of organization”, Organization Science, Vol 18 No 5, pp. 749-762. Zuboff, S. (1985). Automate/informate: The two faces of intelligent technology. Organizational Dynamics, 14(2), 5-18. http://dx.doi.org/10.1016/0090-2616(85)90033-6. Zuboff, S. (2019) Overvågningskapitalismens tidsalder – Kampen for en menneskelig fremtid ved magtens nye frontlinje, Informations Forlag. |