2019/2020 BA-BHAAV2644U Markedsføring på forbrugermarkeder
English Title | |
Marketing & the Consumer Market |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Andet quarter |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 75 |
Studienævn |
Studienævnet for HA i erhvervsøkonomi
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 11-02-2019 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
Der opnås personlige kompetencer ved bl.a. at
arbejde med fagområdet ud fra realistiske cases og
konditioner, hvor der skal afgives argumenterede rekommendationer i konkrete forbrugermæssige sammenhænge omkring beslutninger i salgs- og marketingindsatsen.
|
||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||
Den studerende forventes at have forståelse for og en vis viden indenfor andre fagdiscipliner som afsætningsøkonomi, virksomhedsstrategi, kommunikation og erhvervspsykologi | ||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Det er fagets formål at sætte den studerende i stand til at analysere forbrugeradfærd for forskellige genstandsfelter med henblik på at kunne udforme målrettede marketingaktiviteter, herunder valg af distrubutionskanaler. Indføringen i og analyser af forbrugeradfærd sker med særligt henblik på, at virksomheder kan tilrettelægge og implementere marketingaktiviteter, som reflekterer forbrugernes værdier, behov, ønsker, interesser og holdninger. For at kunne nå og påvirke forbrugerne må virksomhederne søge at forstå de ofte komplicerede mekanismer og processer, der ligger til grund for forbrugerens eller forskellige gruppers adfærd – og koble og anvende denne indsigt til beslutninger i salgs- og marketingindsatsen. Blandt de problemområder, der indgår, kan nævnes: - Forbrugernes beslutningstagning i forbindelse med varekøb, herunder valg mellem forskellige alternativer - Forbrugernes indlæringsprocesser - Informationsmodtagelse og –bearbejdning - Værdier, livsstil, segmenteringsværktøjer - Forbrugernes butiksvalgsadfærd, in-store, on-line versus off-line adfærd - Informationsindsamling/bearbejdning af empiriske data og resultater vedr. udvalgte forbrugeres/ målgruppers holdninger, beslutningstagning og adfærd - Hvordan integrere forbrugeradfærdsanalyser i en markedsføringsplan? |
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Undervisningsformen er intensiv og
dialogorienteret og er her en kombination af kortere
oversigtsforelæsninger og dialog samt casearbejde, hvor der
arbejdes med aktuelle/konkrete forbrugerproblemstillinger i
relation til fagets indhold og læringsmål.
Det forventes, at de studerende løbende følger og selvstændigt kan analysere, evaluere og perspektivere større danske B2C-kampagner Aktiv deltagelse og inddragelse af de studerende er således en vigtig pædagogisk dimension. |
||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
I form af mundtlig feedback og diskussion i plenum af løsninger af mindre cases samt diskussion af mindre summeøvelser i løbet af forelæsningerne | ||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||
Der kan ikke skrives bachelorprojekt i faget
|
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Andersen, Ole E : "Forstå Forbrugerne - og bliv en bedre markedsfører", Samfundslitteratur, 2014, 1. udgave 2. oplag Jones, John Philip:”Advertising: Strong Force or Weak Force? Two Views An Ocean Apart”. Artikel i Bogen Advertising & Markets. NTC Publications, 1996 (uploades). Sidney Levy "Symbols for sale" artikel i Harvard Business Review, 1959 (uoloades) Hertil kommer nogle udvalgte forskningsartikler, praktiske cases m.v. (meddeles senere).
Kursorisk litteratur: Kotler, Philip, Kevin L. Keller, Mairead Brady, Malcolm Goodman & Torben Hansen: Marketing Management. Third European Edition, Pearson/ Prentice Hall, 2016. Heri chap. 1, 6, 7 og 11.
|