2019/2020
BA-BIMKO1019U Kvantitativ metode
English Title |
Quantitative
Methods |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
7,5 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Bachelor |
Varighed |
Et semester |
Starttidspunkt |
Efterår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for BA i Interkulturel
Markedskommunikation
|
Kursusansvarlig |
- Christine Lenstrup - Department of Management, Society and
Communication (MSC)
|
Primære
fagområder |
- Statistik og kvantitative metoder/Statistics and quantitative
methods
|
Undervisningsformer |
- Tilstedeværelsesundervisning
|
Sidst opdateret den
07-05-2019
|
Læringsmål |
- designe og udføre en velgennemtænkt kvantitativ undersøgelse
der belyser et fagrelevant problem
- demonstrere viden om forskellige kvantitative
dataindsamlingsmetoder og vurdere deres fordele og ulemper i
forhold til specifikke problemstillinger
- bruge beskrivende statistik og grafiske metoder til at
præsentere og forstå kvantitative data
- formulere hypoteser og teste disse ved hjælp af udvalgte
statistiske tests
- fortolke analyser of kvantitative data og kommunikere
fortolkninger og konklusioner effektivt
- forholde sig kritisk til undersøgelsesdesign og analysemetoder,
herunder f.eks. formulering af spørgsmål og hypoteser,
stikprøveudtrækning, valg af test og relevante forudsætninger for
tests
|
Prøve/delprøver |
Kvantitativ
metode:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Skriftlig stedprøve på CBS'
computere |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Varighed |
4 timer |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Vinter |
Hjælpemidler |
Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler, herunder internetadgang
|
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Hvis antallet af eksaminander til omprøven tilsiger, at prøven
mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil
sekretariatet give meddelelse om at omprøven afholdes som mundtlig
prøve i stedet. Der vil i så fald være bi-eksaminator, medmindre
prøven er ekstern.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Kursets mål er at gøre de studerende i stand til at arbejde
kompetent med relevante kvantitative metoder både i projekter og
opgaver i løbet af deres uddannelse og i deres fremtidige
erhvervskarriere. Kurset fokuserer på anvendelse af kvantitative
metoder i forhold til faktiske problemstillinger og data og lægger
stor vægt på fortolkning og anvendelse af analyser og resultater.
Udover selv at analysere data lærer de studerende at forholde sig
kritisk til andres brug af kvantative metoder og statistiske
analyser.
Kurset dækker følgende emner:
- grundlæggende skabeloner for undersøgelsesdesign, som går igen
i løbet af hele kurset og danner grundlag for de øvrige
komponenter.
- deskriptiv og inferentiel statistik (tests) og hvad disse kan
bruges til.
- kategoriske og numeriske variable og deres betydning for valg
af deskriptiv og inferentiel statistik
- dataindsamlingsmetoder; kurset fokuserer på spørgeskemaer, men
dækker også andre metoder, herunder eksperimenter
- introduktion af statistisk software
- de vigtigste sandsynlighedsfordelinger, som basis for
forståelse af statistiske tests
- formulering af undersøgelsesspørgsmål og statistiske
hypoteser
- statistiske tests; der er fokus på god forståelse af
simple tests, men kurset dækker også udvalgte multivariate
metoder.
Kurset er bygget op omkring ugentlige forelæsninger der dækker
det mere teoretiske, med tilhørende øvelsestimer hvor teorien
bringes i anvendelse. Derudover vil der være vejledning af
eksamensgruppernes projektrapporter.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Forelæsninger, øvelsestimer, vejledning i
forbindelse med eksamensopgave. |
Feedback i undervisningen |
Feedback gives i de ugentlige øvelsestimer hvor
der arbejdes med analyseopgaver, samt i vejledning op til
eksamen. |
Studenterarbejdstimer |
Undervisningsrelaterede aktiviteter |
156 timer |
Eksamen (inkl. eksamensforberedelse) |
50 timer |
|
Sidst opdateret den
07-05-2019