Læringsmål |
- Demonstrere kendskab til og forståelse for centrale teorier,
modeller og metoder i relation til multimodale
kommunikationsprocesser og -produkter, der indgår i interkulturel
markedskommunikation, herunder samspillet mellem teori, empiri og
praksis
- Kunne identificere, analysere og i håndtere multimodale
kommunikationsprocesser og –produkter, herunder planlægge,
tilrettelægge og evaluere målrettet kommunikationsarbejde hos
virksomheder, organisationer og offentlige myndigheder, der
involverer en kombination af flere modaliteter: tekst – typografi –
farve – symboler – illustrationer – m.v.
- Demonstrere indsigt i sammenhængen mellem den kreative proces
og de praktiske og organisatoriske rammer for den multimodale
løsning, herunder kende til de udfordringer en given løsning vil
møde på diverse medier og platforme, såsom print, web, tablet og
in-store
- Kunne foretage forundersøgelser af en kommunikationssituationen
i relation til afsender, budskab og modtager som grundlag for valg
af multimodal løsning, herunder i interkulturelt perspektiv
- I den skriftlige fremstilling: Demonstrere metode- og
formidlingsmæssig sikkerhed, herunder at kunne formulere sig klart
og præcist med anvendelse af relevante videnskabelig terminologi,
at angive kilder korrekt og konsekvent i besvarelsen og kunne
diskutere de forskellige begreber inden for multimodal
kommunikationsplanlægning i forbindelse med den udvalgte
eksamenscase
|
Prøve/delprøver |
Multimodal
kommunikation:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeprøve
Bemærk studieordningens bestemmelser om krav om
individualisering af opgavebesvarelsen. |
Antal personer i gruppen |
2-5 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 15 sider |
Opgavetype |
Casebesvarelse |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato
og tidspunkt. |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Sommer |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Hvis den studerende ikke er i en
gruppe, skriver denne en individuel rapport på max. 7
sider.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Analyse af selvvalgt case godkendt af underviseren, som tager
afsæt i et eller flere kommunikationsprodukter, der indgår i
en fælles kommunikativ sammenhæng.
De studerende vælger en case, som involverer et eller flere
multimodale kommunikationsprodukter. Der skal foretages en analyse
af den foreliggende kommunikationssituation og af de valgte
kommunikationsprodukter med fokus på disses stærke og svage sider
samt muligheder for optimering. Casen skal godkendes af
holdunderviseren.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Stort set al markeds- og forbrugerkommunikation bygger på en
”cocktail” af ord, tekst, typografi tal, symboler, farver, former,
film osv., som afkodes af modtagere med forskellige demografiske,
vidensmæssige og ofte også kulturelle forudsætninger i skarp
konkurrence med andre, lige så multimodale kommunikationsprodukter.
Kurset giver deltagerne en integreret forståelse af hele den palet
af informationsbærende elementer (modaliteter), som
markedskommunikatoren har til rådighed i sin håndtering af denne
proces, og de platforme, de præsenteres på. Teori forenes med
praksis i konkret case-arbejde.
Kurset giver et teoretisk og praktisk grundlag for
at forstå de forskellige kommunikative modaliteters muligheder
og begrænsninger som led i planlægning og evaluering af
forbrugerkommunikation og anden målrettet
(strategisk) kommunikation,og deres indbyrdes samspil, når de
afkodes af modtageren. Som en del af kurset skal de studerende selv
gennemføre en empirisk baseret undersøgelse og analyse af konkrete
kampagner og kommunikationsprodukter. Dette arbejde indgår som
optakt til af den eksamenscase, de studerende skal udforme i
forbindelse med kurset.
Følgende emner berøres i kurset:
Teori/metode:
-
Hvad er kommunikation og kommunikative tegn?
-
Hvad kan (man med) ord: What’s in a name? - innovativ
ord- og begrebsdannelse
-
Sproglige udsagn, og det, vi gætter os til: halo-effekter,
relevans- og dissonansteori mm
-
Visuelt sprog: Følelsesmæssig appel, referentiel præcision og
propositionel indeterminitet
-
Visuel framing af sprogligt indhold, og omvendt
-
Image vs. Idea: Begreber er ikke kun rationel viden men
sensoriske førstehåndsoplevelser lagret dybt i hukommelsen –
hvordan trigges de?
-
Den aktive afkodning: Hvad ser vi på – og hvad forstår
vi så? Herunder eyetracking som testredskab
-
Er sprog forskellige og billeder universelle? Eller kan det være
stik modsat?
Praksis:
-
Produktemballager, hjemmesider, kampagnevideoer, potsers,
indlægssedler …
-
Branding: Joyce og Juliet-princippet
-
Produktudvikling: Produktoplevelse el. kommunikation –hvor går
grænsen`?
-
Brugerdrevet innovation i praksis
Lokalisering versus globalisering af forbrugerkontakt via
multimodale cocktails
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Kurset består af en kombination af
fællesforelæsninger og holdundervisning. Holdundervisningen er
baseret på de studerendes aktive deltagelse og har fokus på
diskussioner i klassen, baseret på oplæg fra studerende, samt
opgavegennemgang. For at sætte kurset ind i en realistisk og
praktisk sammenhæng vil en del af holdøvelserne være bygget op om
øvelser, som relaterer sig til den senere udformning af
eksamenscasen. |
Feedback i undervisningen |
Der gives løbende feedback til de studerende både
i forbindelse med opgavegennemgang og de enkelte gruppers arbejde
med selvvalgt case som led i diskussioner i klassen. |
Studenterarbejdstimer |
Undervisningsrelaterede aktiviteter |
134 timer |
Eksamen (inkl. eksamensforberedelse) |
72 timer |
|
Foreløbig litteratur |
- Aitchison, J. (2012) Words in the Mind: An Introduction to
the Mental Lexicon 4th Edition. Oxford: Blackwell.
- Jewitt, C., Bezemer, J., & O’Halloran, K. L. (2016).
Introducing Multimodality. London & New York:
Routledge.
- Messareis, P. (1996). Visual Persuasion : The Role of
Images in Advertising. Thousand Oaks, CA: Sage.
- Riezebos, R. (2003). Brand Management.A. Theoretical and Practical. Approach. Upper Saddle
River, N.J. : Prentice Hall, 2003.
- Varey, R. (2002). Marketing Communication: A Critical
Introduction. London & New York: Routledge.
- Smith, K. (2005). Handbook ofVisual
Communication: Theory, Methods, and Media. Mahwah, NJ:
Erlbaum.
Hertil kommer et supplerende videnskabelige artikler, der
downloades via biblioteket fra respektive journals, samt
casemnateriale m.v., der bliver offentlig gjort på
Learn
|