2019/2020 BA-BINTO1053U Virksomhedens Økonomiske Styring (4): Virksomhedens interne økonomiske organisering
English Title | |
Business Economics (4): The company's internal economic organization |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
informationsteknologi, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 13-04-2021 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||||
Virksomhedens Økonomiske styring VØS (1, 2 & 3) eller tilsvarende. | ||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||
Formålet med Virksomhedens Økonomiske Styring (4) er, at de studerende erhverver sig viden om, hvorledes virksomheder internt organisationsøkonomisk kan skrues sammen og struktureres så effektivt som muligt. Gennem HA-IT studiet er de studerende bl.a. blevet præsenteret for den klassiske Erhvervsøkonomi (produktionsfunktioner, omkostninger, markeder, optimering m.m.), som på HA-IT-studiet benævnes Virksomhedens Økonomiske Styring (1)/VØS (1), for Virksomhedens Økonomiske Styring (2) (Regnskabsvæsen) og for Virksomhedens Økonomiske Styring (3) (Finansiering). Virksomhedens Økonomiske Styring (4) – den interne økonomiske organisering opbygger en fælles referenceramme for Erhvervsøkonomi og Økonomistyring vha. økonomisk teori, og danner således det teoretiske fundament for økonomistyringsundervisningen på HA-IT-studiets 5. semester - Virksomhedens Økonomiske Styring (5); den beslutnings- og – styringsorienterede økonomistyring.
Faget tager udgangspunkt i det på HA-IT 1. semester præsenterede
erhvervsøkonomiske teoriapparat, hvorefter der suppleres med
transaktionsomkostnings- samt principal-/agentteori. Der trækkes i
særdeleshed på antagelserne om at individer er egennytte-handlende,
og på at viden i virksomheder oftest er asymmetrisk
fordelt. Med disse to antagelser opbygges en referenceramme,
hvis formål det er dels at analysere økonomiske, organisatoriske
problemstillinger, men væsentligere at udstikke retningslinjer for
hvordan man indretter virksomhedens ‘økonomiske, organisatoriske
arkitektur’ effektivt. Man kan sige, at faget trækker
markedslogikken ind i virksomheden (’Bringing the Market Inside the
Firm’, Baker et. al., 2002). Der er med andre ord tale om
økonomisk adfærds- og organisationsteori.
|
||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen er bygget op omkring
forelæsninger, der vil blive gennemført som lærerstyret dialog
afstedkommende automatisk, mundtlig feedback til de
studerendegennem de opståede diskussioner. Det forventes, at de
studerende deltager særdeles aktivt. Forelæsningerne vil dække de
væsentligste emner i pensum og blive understøttet af et antal
cases, for at illustrere samt perspektivere teorien.
Som supplement til forelæsningerne lægges der op til løsningen af et betragteligt antal øvelsesopgaver/cases. Formålet med øvelserne er at diskutere samt anvende pensum - bl.a. gennem konkret modelarbejde, ligesom denne øvelsesform afstedkommer en løbende dialog og mundtlig feedback. De studerende vil herigennem blive trænet i at analysere konkrete beslutningssituationer og opbygge analysetilgange og samtidig vurdere teoriers forudsætninger og anvendelighed. Øvelserne - beregninger samt analyser - indgår centralt til eksamen. Øvelsestimerne foregår på den måde, at de stillede opgaver/cases gennemgås af de studerende i grupper. Ved gennemgangen af de stillede opgaver/cases er også en eller flere opponentgruppe(r) blevet udpeget. Dennes/disses primære opgave er at kommentere præsentationsgruppens løsninger samt opstille alternative løsningsmuligheder. Resten af holdet fungerer som diskussionspartnere. Øvelseslærerens opgave er at sikre øvelsernes faglige dybde og bredde samt at bringe eventuelle supplerende/nye aspekter i spil. Undervisningen foregår med Blended Learning som komplementerende pædagogisk ramme. Dette betyder, at en del af læringsprocessen vil foregå i tiden mellem klasseundervisningerne ’on-line’. Helt konkret vil der blive stillet krav til, at den studerende - udover at læse pensum - også skal se videosessioner og besvare quizzer som forberedelse/afslutning til en lektion. |
||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||
De studerende får en omfattende, individuel, mundtlig feedback løbende i undervisningsforløbet af forelæseren såvel under forelæsningerne - der foregår udtalt dialogbaseret - som under øvelsestimerne. Ligeså vil quizzerne, som de studerende kan tage online, give en god løbende feedback til de studerende omkring deres faglige ståsted. | ||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||
Brickley, Smith & Zimmerman: Managerial Economics and Organizational Architecture, 6th. ed., 2016, McGraw Hill, ca. 700 sider.
De studerende skal købe Brickley et. al-bogen. |