Læringsmål |
- identificere og beskrive centrale emner og begreber indenfor
organisationsteorien
- relatere emner og begreber inden for organisationsteorien
- analysere og diskutere empiriske cases og eksempler ud fra
organisationsteorien
- definere og diskutere problemstillinger i en organisatorisk
kontekst
- anvende forskellige undersøgelsesdesign og metoder til
undersøgelse af organisationsrelaterede problemstillinger, herunder
diskutere muligheder og begrænsninger
- operationalisere teoretiske begreber i en konkret empirisk
kontekst
|
Prøve/delprøver |
Indføring i
organisationers opbygning og funktion:
|
Prøvens
ECTS |
15 |
Prøveform |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeprøve
Bemærk studieordningens bestemmelser om krav om
individualisering af opgavebesvarelsen. |
Antal personer i gruppen |
2-4 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 30 sider |
|
Sidetal er ekskl. bilag
Hvis en studerende ønsker at udarbejde rapporten alene, skal
rapporten have et omfang på max. 20 normalsider. |
Opgavetype |
Projektrapport |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato
og tidspunkt. |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Sommer |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Syge-/omprøven afholdes efter samme
regler som den ordinære prøve. Ved omprøven afleveres
grupperapporten i samme eller omarbejdet form. Den studerende
vælger selv. Hvis den studerende ønsker det, kan eksaminator give
kortfattet feedback, der kan bruges som udgangspunkt for en
genaflevering af rapporten.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Eksamen består af 2 dele: et gruppeprojekt og en individuel
hjemmeopgave.
a) Gruppeprojektet er max. 30 sider. Gruppeprojektet
skal individualiseres. Den enkelte studerende skal individualisere
sin del af besvarelsen på en sådan måde, at det sikres, at der kan
foretages en individuel bedømmelse. Se 'Notat om
individualisering af skriftlige opgavebesvarelser' i den
studieadministrative regelsamling
SAR.
b) Den individuelle hjemmeopgave er på max. 3 sider
og har en varighed på 2 timer.
De præcise tider fremgår af
DE.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Formålet med faget er at give den studerende en grundlæggende
indføring i organisationers opbygning og funktion. Dette sker i en
vekselvirkning mellem teori og praksis samt med fokus på
it-relaterede aspekter.
I den mere teoretisk orienterede del af undervisningen gennemgås
forskellige perspektiver på organisationer med henblik på at
demonstrere, at opfattelsen af organisationsbegrebet ikke er
entydigt. Undervisningen fokuserer specifikt på, at den studerende
får indsigt i, hvorledes organisationer påvirkes af deres
omgivelser samt af de individer, der befolker organisationen. Den
studerende får ligeledes en forståelse for formelle træk ved
organisationer, herunder betydningen af mål, strategi og
organisationsstruktur for en organisations virke. Dertil kommer de
uformelle træk, som omfatter organisationskulturen og magtforhold.
Der arbejdes med betydningen af motivation, trivsel, interaktion og
forandring i relation til organisationsadfærd og processer og den
studerende får indsigt i forskellige typer af beslutnings- og
læringsprocesser samt ledelsesstile. Hvert teoretisk emne
diskuteres ud fra it-relaterede aspekter og der perspektiveres til
cases og litteratur med fokus på bl.a. informationsteknologi.
I den mere praksis orienterede del af undervisningen får den
studerende en grundlæggende indføring i hvorledes organisationer
kan studeres empirisk. Metodeundervisningen fokuserer på
udarbejdelse og operationalisering af en praksisnær
problemformulering inden for fagets teoretiske emneområder. Der
undervises i forskellige undersøgelsesdesigns samt hvordan
kvalitative og kvantitative data kan indsamles, behandles og
afrapporteres. Denne viden skal bruges til udarbejdelse af den
skriftlige organisationsrapport, som danner grundlag for den
mundtlige eksamination.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Undervisningen foregår som en blanding af
forelæsninger, dialog og små øvelser.
Øvelsestimerne er centrale og bruges til at arbejde med cases og
studenterfremlæggelser. Eventuelle tvivlsspørgsmål fra
forelæsningerne afklares og diskuteres ifm øvelserne.
Undervejs i forløbet afholdes en række praktikeroplæg og den
studerende forventes at forberede spørgsmål på baggrund af pensum
og deltage aktivt i dialog med oplægsholder.
Derudover tilbydes klyngevejledning i forhold til
grupperapporten. |
Feedback i undervisningen |
Der tilbydes feedback til de studerende i form af
følgende aktiviteter:
1. semester:
Forelæsninger, hvor underviser og studerende indgår i en dialog om
den pågældende teori og eksempler.
Øvelser, hvor de studerende arbejder med teorier på konkrete cases
og organisationsrelaterede spørgsmål.
Fremlæggelser, hvor de studerende får feedback på oplæg afholdt
ifm. øvelser.
Praktikeroplæg, hvor de studerende får en indikation af deres
oversættelse af teori til praksis.
Quizzes, hvor de studerende kan teste egen viden gennem små quizzes
og opgaver ifm forelæsninger og øvelser.
2. semester:
Vejledning, hvor hver gruppe får tilbudt vejledning ad hoc og ifm.
øvelser.
Klyngevejledning sessioner, hvor de studerende får feedback på
indsendt oplæg af vejledere og medstuderende.
Diskussion mellem studerende, hvor de studerende opfordres til at
sparre med hinanden undervejs i forløbet.
Mundtlig eksamen, hvor de studerende får feedback på
karakter. |
Studenterarbejdstimer |
Forelæsninger |
46 timer |
Forberedelse til forelæsning |
102 timer |
Øvelser |
42 timer |
Forberedelse til øvelser |
42 timer |
Vejledning (inkl. forberedelse) |
20 timer |
Forberedelse til praktikeroplæg |
10 timer |
Organisationsprojekt |
100 timer |
Eksamen og eksamensforberedelse |
50 timer |
Total: |
412 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Litteraturen bliver muligvis ændret. De studerende kan finde den
endelige litteraturliste på Canvas inden semesteret
starter.
Efterårssemestret:
Jacobsen, D. I. og Thorsvik, J. (2014). Hvordan organisationer
fungerer – en indføring i organisation og ledelse. Hans Reitzels
forlag. 3. udgave
Schultz, M. (2000). Kultur i organisationer. Funktion eller symbol.
Handelshøjskolens forlag. 1. udgave
Sørensen, N. B. (2000). Organisationers form og funktion – om
Mintzbergs teori i en dansk sammenhæng. Samfundslitteratur. 4.
udgave
Forårssemesteret:
Andersen, I. (2013). Den skinbarlige virkelighed – vidensproduktion
inden for samfundsvidenskaberne. Samfundslitteratur. 5. udgave
Rienecker, L. (2015). Problemformulering – på de
samfundsvidenskabelige uddannelser, Samfundslitteratur, 4. udgave
Anden litteratur bestående af artikler og bogkapitler samt
slides.
|