Læringsmål |
- Demonstrere kendskab til de forvaltningsretlige og
statsforfatningsretlige regelsæt samt deres opbygning og funktion,
herunder navnlig i forhold til erhvervslivet.
- Identificere relevante forvaltningsretlige og
statsforfatningsretlige problemer på en måde, der viser overblik,
indsigt og forståelse.
- Analysere forvaltningsretlige og statsforfatningsretlige
problemstillinger af særlig betydning for erhvervslivets
forhold
- Argumentere for forskellige fagligt begrundede løsninger og
foretage en kritisk afvejning af de retlige argumenter og
løsningsmuligheder.
- Præsentere løsninger og argumenter på en systematisk og
sammenhængende måde, der viser overblik, indsigt og forståelse for
fagets problemstillinger
|
Prøve/delprøver |
Forvaltningsret:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Skriftlig stedprøve på CBS'
computere |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Varighed |
2 timer |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Forår |
Hjælpemidler |
Med visse hjælpemidler, se nedenfor:
Den studerende må medbringe - USB-stik til upload af noter, bøger og kompendier i
ikke-eksekverbare formater (ingen programstumper, værktøj,
installérbare programmer o. lign.)
- Bøger (herunder oversættelsesordbøger), kompendier og noter i
papirformat
Den studerende har adgang til - Adgang til personligt drev (S-drev) på CBS´ netværk
- IT-basispakke
|
Syge-/omprøve |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
|
Omfang af skriftligt produkt: Se
nedenfor |
|
Opgavetype: Opgavebesvarelse |
|
Varighed: Skriftligt produkt afleveres
på en fastsat dato og tidspunkt. |
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Kursets mål er skabe dels en teoretisk forståelse, et overblik
over og viden om forvaltningsretlige regler og principper samt om
statsforfatningsretlige regler og grundbegreber, dels færdigheder
med hensyn til at anvende denne teoretiske indsigt til at
kvalificere, analysere, vurdere og løse konkrete
forvaltningsretlige og
statsforvaltningsretlige problemstillinger.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Det forventes at de studerendes arbejdsindsats
fordeler sig over fagets 206 arbejdstimer på følgende vis (ret til
ændringer forbeholdes): |
Feedback i undervisningen |
Feedback gives på den mundtlige deltagelse i
undervisningen. De studerende forventes at have læst dagens pensum.
Gennem aktiv deltagelse i de cases, spørgsmål, domme og opgaver,
der inddrages i undervisningen, får de studerende feedback på deres
refleksion, forståelse og anvendelse af pensum. |
Studenterarbejdstimer |
Forelæsninger |
44 timer |
Forberedelse |
112 timer |
Løbende opgaver og diskussion |
25 timer |
Eksamensforberedelse |
25 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Pensum er vejledende og opdateres ved nye udgaver. Se
lektionsplanen på Canvas for yderligere information.
Sten Bønsing, Almindelig Forvaltningsret, 4. udg.,
(DJØF 2018)
Jens Peter Christensen mfl.: Dansk Statsret, 2. udgave, (DJØF’s
forlag 2016), kap. 1, 2, 3, 4, 5, 8, 15, 18 og
19
|