2019/2020 BA-BJURV1802U Økonomisk regulering
English Title | |
Economic Regulation |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
erhvervsjura, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Underviser: Bue Tidemann, CMJ og afdelingschef i Energistyrelsen | |
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 29-03-2019 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
Den studerende skal kunne analysere forsyningssektoren i krydsfeltet mellem økonomi og jura, kunne sammensætte en økonomisk regulering ud fra en række grundelementer, identificere og anvende en bred vifte af incitamentsinstrumenter, besidde et gennemgående kendskab til den danske og EU-retlige forsyningsregulering.
|
||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||
Det er en fordel at have godt kendskab til EU-ret, RKØ, mikro-økonomi og industriøkonomi. | ||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Den studerende skal lære at forstå og regulere monopol-selskaber.
Der tages udgangspunkt i forsyningssektoren der omsætter for 92 mia årligt, næsten 2,5 % af BNP og yderligere bidrager med 75 mia. i eksport. Sektoren berør alle danskere og alle virksomheder hver eneste dag. 15.000 ansatte, et ministerium, to styrelsen og to tilsyn sørger at regler og teknik kører og at Danmark blive mere energieffektivt, mere grønt og alt sammen til den rette pris.
Branchen er kendetegnet ved naturlige monopoler der på hver sin måde er under forandring. De sidste 100 år er ny teknologi kommet til, men grundkonceptet har mere eller mindre været det samme. Strøm, vand, spildevand, varme og affald blev varetaget af kommunale og forbrugerejede selskaber som mere eller mindre fik lov at passe sig selv. Kravet om effektiviseringer og en hel ny teknologisk standard har dog vent op og ned på det verdenssyn. Regulator og regeludsender, halser efter udviklingen, hvor går så hurtigt at ingen nærmest kan følge med. Reguleringen kræver derfor økonomisk indsigt, innovative løsninger og juridisk håndværk for at kunne lykkes. Faget tager sit udgangspunkt i teorien, men vil i høj grad indeholde en praktisk dimension hvor den studerende for mulighed for ”hands on” at identificere og bidrage med løsninger til højaktuelle udfordringer inde for forsyningssektoren. Den studerende skal kunne begå sig i krydsfeltet mellem økonomi og jura og skal ved fagets afslutning kunne sammensætte en økonomisk regulering fra en række grundelementer, identificere og anvende en bred vifte af incitamentsinstrumenter, besidde et gennemgående kendskab til den danske og euretlige forsyningsregulering.
Derudover arbejdes der med:
Grundlæggelse økonomisk teori om monopoler
Udnyttelse af restprodukter og cirkulær økonomi
Regulering af naturlige monopoler og skabelse af konkurrence hvor det ellers ikke findes
Forhandlingsorienteret tilgang til monopolregulering
Innovation og eksport i sektoren.
Klimatilpasning. Hvordan sikrer vi os fremover, hvem har ansvaret og hvem skal betale?
Consumer til Prosumer. Hvordan håndteres overgangen fra et system med få monopolproducenter til at alle kan blive deres egne producenter?
EU retten på energiområdet. Hvordan ser reguleringen ud og hvordan spiller store nationale økonomiske interesser sammen med grøn omstilling og ønsket om et indre energimarkedet?
Grøn omstilling og støtteordningerne - Hvorfor er incitamentprogrammer besværlige at få til at virke efter hensigten.
Regulator vs. Selskaber vs. Forbrugere - Hvordan er og bør rollefordelingen være og hvem ved egentlig bedst hvad markedet efterspørger?
Liberalisering og privatisering af forsyningssektoren - Skal den kritiske infrastruktur overlades til private selskaber?
Fremtiden for den kritiske infrastruktur. Bliver den ved med at være kritisk?
En ny regulering i praksis - Fra første analyse til endelige produkt. |
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Forelæsninger,
cases, fremlæggelser, diskussioner, i plenum |
||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
Sker gennem arbejde med cases, fremlæggelser og diskussioner i plenum | ||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Der udarbejdes en materialesamling |