Læringsmål |
- vise overblik over udvalgte videnskabsteorier og kunne forklare
analytiske og metodiske konsekvenser af forskellige
videnskabsteoretiske valg
- kunne anvende forskellige videnskabsteoretiske tilgange på en
konkret problemstilling inden for erhvervsøkonomi og
kommunikation
- kunne forklare, hvordan de respektive fagligheder spiller
sammen og vurdere, hvordan den tværfaglige kombination af
perspektiver bidrager til belysning af den valgte
problemstilling
|
Prøve/delprøver |
Fagets
videnskabsteori og metode:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel mundtlig prøve på baggrund af
gruppeopgave |
Antal personer i gruppen |
2-5 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 5 sider |
|
Studerende, som skriver alene, skriver max. 3
normalsider |
Opgavetype |
Synopsis |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Vinter |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Studerende, der ikke har deltaget i
udarbejdelse af synopsis på grund af sygdom, skal uploade en
synopsis forud for den mundtlige syge-/omprøve. For studerende, der
har deltaget i udarbejdelse af synopsen, men som ikke deltager ved
den mundtlige eksamen, er syge-/omprøven en ny mundtlig eksamen på
baggrund af den allerede udarbejdede synopsis, som skal uploades
igen indenfor den givne deadline for syge-/omprøven.
Studerende der ikke består den ordinære eksamen skal uploade en ny
synopsis forud for den mundtlige prøve.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Studiesekretariatet fastsætter afleveringsfrist for synopsen,
men arbejdet kan påbegyndes når som helst inden for denne dato.
Synopsen indgår i bedømmelsesgrundlaget. Bedømmelsen er
udtryk for en helhedsvurdering af det faglige indhold samt stave-
og formuleringsevnen. Der gives kort gruppevis
feedback på synopsen, når alle gruppemedlemmer har gennemført den
mundtlige individuelle
eksamen.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
I dette fag skal den studerende lære at analysere, hvordan
forskellige videnskabsteorier og metoder former vores viden om
verden og dermed sætter bestemte rammer for kommunikation i bredere
forstand såvel som for opgaveskrivning mere specifikt.
Udarbejdelsen af et godt undersøgelsesdesign for empirisk funderede
opgaver forudsætter forståelse af de videnskabsteoretiske
antagelser, som elementerne i et undersøgelsesdesign bygger på.
Faget skal derfor sætte de studerende i stand til at reflektere
over, hvordan forskellige teorier lægger op til forskellige
typer af spørgsmål, herunder teoriers forståelses- og
forklaringspotentiale, kommensurabilitet og konsekvenser for
metodevalg. Helt konkret sigter faget mod at skabe forståelse af
sammenhænge mellem videnskabsteoretiske antagelser og
anvendelse af disse i undersøgelsesdesign for
praksis-orienterede opgaver i krydsfeltet mellem kommunikations- og
organisationsstudier, inklusiv en god problemformulering,
teorivalg, metodevalg, datagenerering og analyse. Cases og
eksempler fra erhvervsøkonomi og kommunikation inddrages med
henblik på undersøgelse af, hvordan disse fag bruger forskellige
videnskabsteoretiske positioner, tolker data og anvender viden.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Faget bygger på forelæsninger, øvelsestimer og en
seminardag. Faget strækker sig over et semester og indeholder tolv
forelæsninger á to lektioner, fire øvelsesgange á to lektioner og
én seminardag á 4 timer i forlængelse af en forelæsning.
Forelæsningerne introducerer udvalgte teoretiske perspektiver inden
for samfundsvidenskaberne. De fire øvelsesgange giver de studerende
mulighed for at arbejde med operationalisering og anvendelse af
teori ift kvalitative og kvantitative opgaver på baggrund af
konkrete, selvvalgte cases. På seminardag i slutningen af
undervisningsforløbet arbejder de studerende med deres synopser
under vejledning. Derudover har de studerende mulighed for en kort
konsultation forud for aflevering af synops. (max 30 min. for
gruppe på 4 stud.)
Der vil i undervisningen blive lagt vægt på konkret at demonstrere
den vinkel på en konkret case, som et videnskabsteoretisk
perspektiv kan præstere, og at diskutere hvilke metodiske
konsekvenser forskellige valg har, og hvordan de forskellige fags
perspektiver bidrager til belysning af den valgte
problemstilling. |
Feedback i undervisningen |
Faget bygger som nævnt ovenfor på forelæsninger,
øvelsestimer og en seminardag, hvor grupperne arbejder med deres
synops. Disse aktiviteter giver de studerende mulighed for at
arbejde med anvendelse af teori på baggrund af konkrete cases og de
studerende får løbende feedback på deres overvejelser, diskussioner
og arbejdet med synops. Desuden får hver gruppe en kort og samlet
feedback på deres arbejde i umiddelbar forlængelse af den
individuelle mdt. eksamen. |
Studenterarbejdstimer |
Forelæsninger |
24 timer |
Øvelsestimer |
12 timer |
Forberedelse og eksamen |
170 timer |
I alt |
206 timer |
|
Foreløbig litteratur |
SKAL KØBES:
Ingemann, J.H. (2013) Videnskabsteori for Økonomi, Politik og
Forvaltning. Frederiksberg: Samfundslitteratur.
KOMPENDIUM
|