2019/2020 BA-BMAKO1003U Politisk markedsøkonomi
English Title | |
Political Economy of Markets |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA i erhvervsøkonomi og markeds- og
kulturanalyse
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 23-05-2019 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
|
||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes: 2
Obligatoriske
hjemmeopgaver
Den studerende skal have godkendt to ud af tre prøver undervejs i undervisningen for at få adgang til den endelige eksamen. |
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Faget kan undervises på enten engelsk eller dansk.
Formålet med kurset er at give de studerende en forståelse af de lovgivningsmæssige, politiske og samfundsmæssige kontekster, hvori markeder er forankret og forbrug finder sted. Kurset har især fokus på at forstå samspillet mellem globale institutioner, regeringer og virksomheder – såvel som transnationale politiske aktører, der forsøger at regulere markeder og forbrug.
Kurset undersøger styring af produktion, handel og forbrug inklusiv de bæredygtige aspekter af førnævnte. De studerende udvikler dermed kritiske, analytiske kompetencer, som de skal bruge til at forstå de forskellige konsekvenser ved at etablere, håndtere og intervenere i markeder i forhold til en række grundlæggende samfundsmæssige mål – som fx at styrke konkurrencen, beskytte forbrugerne, reducere miljømæssige omkostninger, fremme social inklusion og/eller adressere ulighed.
Kurset undersøger effekten, rollen og formålet med diverse nationale, regionale og transnationale ledelsesstrategier og partnerskaber, som har været anvendt til at regulere forskellige markeds- og forbrugstyper. Derfor inkluderer kurset også analyser af, hvordan standarder, mærker og certifikater (f.eks. fair trade, økologi, CO2-neutral) kan forme markedsstrukturer og forbrugsmønstre.
De studerende vil lære at undersøge formelle regeringsformer og institutioner såvel som uformelle og uforpligtende mekanismer skabt af fx brancheforeninger, samfundsgrupper, aktivistgrupper samt grupper bestående af flere forskellige interessenttyper. Kurset har en fler- og tværfaglig tilgang til politiske og økonomiske modeller for at kunne give nye perspektiver på reguleringen af markeder og forbrug. |
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Hver lektion vil inkludere en forelæsning, gruppediskussion og/eller praktiske øvelser – dette indbefatter simulationer, rollespil og/eller opgaver i problemløsning | ||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
I dette kursus vil de studerende primært få feedback på teksterne og deres arbejde gennem aktiv deltagelse i øvelsestimerne. Der vil desuden være fælles feedback på prøver og feedback fra medstuderende i forbindelse med gruppearbejde. Det forventes, at de studerende møder forberedt op og deltager aktivt i undervisningen. De studerende opfordres også til at opsøge individuel eller gruppefeedback inden for normale træffetider. | ||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
|