2019/2020 BA-BMAKO6001U Kommunikation af kompleks data og viden
English Title | |
Communicating Complex Data and Knowledge |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA i erhvervsøkonomi og markeds- og
kulturanalyse
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 23-05-2019 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
|
||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes: 2
Obligatoriske
hjemmeopgaver
To midtvejsopgaver |
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Faget kan undervises på enten engelsk eller dansk.
Igennem kurset tilegner de studerende sig de nødvendige praktiske kompetencer til at kunne kommunikere kompleks data og viden til mange forskellige slags publikummer internt, eksternt og på tværs af organisationer. Kurset giver de studerende en forståelse for de grundlæggende principper for og metoder og værktøjer til både datavisualisering og multimodal kommunikation, hvilket gør dem i stand til klart, letforståeligt og engagerende at fremlægge komplekst stof. Et eksempel på denne form for kommunikation kan være præsentation af forbrugerviden til virksomhedsinteressenter.
Eftersom statisk analyse af kvantitative og kvalitative data ikke falder naturligt for de fleste, er målet med datavisualisering at forbedre vores forståelse af sådanne data ved at udnytte den naturlige evne i menneskets visuelle system til at ”se mønstre, udpege trends og identificere særtilfælde”. Datavisualisering drejer sig om at afbilde dataværdier grafisk f.eks. i forhold til form, størrelse, farve og position, der let kan bearbejdes af det visuelle system og følgelig forbedre de kognitive processer som forståelse, hukommelse og beslutningstagen. Metoder, der anvendes i kurset, inkluderer søjlediagrammer, associationsnetværk, stamtræer, choroplethkort og kurvediagrammer.
Derimod er essensen af multimodal kommunikation at præsentere information ved brug af to eller flere sansefunktioner eller kanaler. Der er mindst seks funktioner at vælge imellem: en for hver af de klassiske fem sanser (syn, hørelse, føle, smag og lugt) og en for sprog (tale og skrift). Kurset vil i særdeleshed fokusere på multimodal kommunikation, som kombinerer verbal og visuel information. Dermed er det muligt at udnytte både ords egenskaber til at eksplicitere argumenter og billeders egenskaber til at tiltrække opmærksomhed samt udløse en række reaktioner. (Datavisualiseringer kan forstås som multimodal kommunikation i den forstand, at de kombinerer grafiske præsentationer af data med mærker og kommentarer.)
Kurset dækker over følgende områder for at give de studerende de praktiske kompetencer, som er nødvendige for at kommunikere kompleks data og viden til et usagkyndigt publikum:
|
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Forelæsninger og øvelsestimer. | ||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Feedback og vejledning gives i forbindelse med begge midtvejsopgaver. | ||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||
Bemærk: Udbydes første gang Forår 2022 |
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
De følgende tekster er foreløbige og baseret på monografier samt redigerede antologier. Den endelige pensumliste vil inkludere specifikke bogkapitler og forskningsartikler.
Cairo, A. (2016). The truthful art: Data, charts, and maps for communication. Berkeley, CA: New Riders.
Jewitt, C. (Ed.) (2014). The Routledge handbook of multimodal analysis. London, UK: Routledge.
Smith, K., Moriarty, S., Barbatsis, G., & Kenney, K. (Eds.) (2005). Handbook of visual communication: Theory, methods, and media. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc. |