2019/2020 BA-BMAKO6002U Kundeoplevelser og relationer
English Title | |
Customer Experience and Relations Management |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA i erhvervsøkonomi og markeds- og
kulturanalyse
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 22-05-2019 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
|
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Dette kursus undersøger kompleksiteten af og udfordringerne i organisationers eksterne kommunikationsmiljø. Evnen til at opbygge relationer mellem organisationen og dens eksterne interessenter er centralt for opretholdelsen af organisatorisk legitimitet, konkurrenceevne og markedsstyrke samt etableringen af omdømme og brand. Relationsmarkedsføring i virksomheder beskæftiger sig især med værdiskabelse og viden: organisationens viden om, fra og skabte sammen med interessenter. Grundet komplekse og dynamiske markedsvilkår, omskiftende markedsbehov og rivalisering blandt konkurrenter er organisationen ikke længere i fokus for markedsudvekslinger. I stedet fremmer organisationen en fælles værdiskabelse i udvekslingen mellem andre markedsaktører og forbrugere i særdeleshed, dvs. værdi er samskabt. En organisation kontrollerer og formidler ikke længere sin organisatoriske viden, men skaber den igennem oplevelser med og om organisationen sammen med interessenter i komplekse økosystemer. Dette fag fokuserer på at definere, forstå og undersøge kundeoplevelser og relationsledelse. Vi starter med at identificere centrale begreber og definitioner. Kundeoplevelser og -relationer undersøges i forhold til kommunikation kontrolleret af organisationen (virksomhedskommunikation, markedsføring, PR osv.) og kommunikation uden for organisationens kontrol (Word-of-mouth, sociale medier, influenter). Kurset introducerer metoder til at studere kundeoplevelser og -relationer, som de studerende vil arbejde med praktisk. Til sidst overvejes de etiske problemstillinger relateret til organisationens eksterne kommunikation i forhold til gennemsigtighed, lighed og bæredygtighed. Der lægges vægt på aktiv deltagelse via gruppearbejde, gruppepræsentationer, analyser af cases og problemløsning i praksis. |
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Kurset benytter sig både af tilstedeværelses- og onlineundervisning. Materiale og forelæsninger vil blive udleveret online, og det forventes, at de studerende har gennemgået materialet før undervisningen. Tilstedeværelsesundervisningen inkluderer gruppepræsentationer, diskussioner i plenum og workshops. Der vil her være fokus på teoretiske diskussioner og præsentationer, metodiske aspekter og caseanalyser. Det forventes, at de studerende er meget aktive i diskussioner på øvelsesholdet. | ||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
Feedback gives på øvelsesholdene i forbindelse med gruppepræsentationer. Feedback er baseret på både underviserens udtalelser og peer review fra medstuderende. Feedback kan også opnås via diskussioner i plenum. | ||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||
Bemærk: Udbydes første gang Forår 2022 |
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Info følger |