English   Danish

2019/2020  BA-BPROO2090U  Videnskabsteori og metode

English Title
Theory of Science and Methodology

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et quarter
Starttidspunkt Forår, Tredje quarter
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for HA i Projektledelse
Kursusansvarlig
  • Kirstine Zinck Pedersen - Institut for Organisation (IOA)
Primære fagområder
  • Filosofi og etik/Philosophy and ethics
  • Metode og videnskabsteori/Methodology and philosophy of science
Undervisningsformer
  • Blended learning
Sidst opdateret den 16-03-2020

Relevante links

Læringsmål
  • Redegøre for og sammenligne forskellige videnskabsteoretiske perspektiver herunder for eksempel positivisme, fænomenologi, hermeneutik, konstruktivisme og pragmatisme.
  • Redegøre for og diskutere forskellige kvalitative dataindsamlingsmetoder, herunder interviews, observationsstudier og dokumentanalyse.
  • Redegøre for og diskutere sammenhæng mellem videnskabsteori og metodevalg.
  • Redegøre for og diskutere akademiske kvalitetskriterier koblet til problemformulering, metodevalg og videnskabsteoretisk position.
  • At kunne anvende en af de præsenterede kvalitative metoder og diskutere den valgte metode i forhold til problemformulering, videnskabsteoretisk perspektiv, alternative metoder, valg af undersøgelsesdesign og kvalitetskriterier.
  • At kunne forstå, forklare og anvende væsentlige videnskabsteoretiske og metodiske begreber fra pensum.
Prøve/delprøver
Videnskabsteori og metode:
Prøvens ECTS 7,5
Prøveform Skriftligt produkt udarbejdet hjemme
Individuel eller gruppeprøve Gruppeprøve
Bemærk studieordningens bestemmelser om krav om individualisering af opgavebesvarelsen.
Antal personer i gruppen 2-3
Omfang af skriftligt produkt Max. 15 sider
Hvis 2 studerende i gruppen er max. antal sider 10.
Hvis 3 studerende i gruppen er max antal sider 15.
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Forår
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Til syge-/omprøven skal den studerende aflevere en ny opgave. Den studerende har dog mulighed for at benytte det data (interviews, observationer, dokumenter eller surveys), som blev indsamlet og behandlet i forbindelse med den oprindelige opgave.
Beskrivelse af eksamensforløbet

Den skriftlige opgaven skrives i grupper af 2-3 studerende, der har valgt samme videnskabsteoretisk perspektiv og metode. Opgaven tager udgangspunkt i en konkret metodisk øvelse/empiriindsamling, som gruppen udfører sammen. Desuden skal den inddrage relevante metodiske og videnskabsteoretiske temaer fra pensum. Ud over en beskrivelse af det valgte perspektiv og den valgte metode, skal opgaven (undervejs eller i et perpektiverende afsnit) diskutere andre mulige perspektiver og metoder op mod hinanden og op mod de valg, gruppen har truffet.

Det skal tydeligt indikeres med studienummer, hvilke gruppemedlemmer, der har skrevet hvilke dele af opgaven. Det accepteres, at enkelte mindre passager er skrevet i fællesskab (eksempelvis problemformulering).

 

Ved aflevering af opgaven vedlægges der alt efter valg af metode: lydfil med interview, interviewguide, evt. transkriberede interviews, observationsnoter eller kopi af dokumentmateriale med begyndende kodning. Opgaven vurderes ud fra dens opfyldelse af fagets læringsmål.

 

Kursets indhold, forløb og pædagogik

Dette fags formål er at sætte den studerende i stand til at arbejde systematisk og reflekteret med videnskabsteori og metode, samt sammenhængen mellem disse. Den studerende skal sættes i stand til at foretage informerede valg, når en problemstilling skal omsættes videnskabsteoretisk og metodisk. Den studerende vil blive præsenteret for forskellige videnskabsteoretiske perspektiver, herunder fx positivisme, fænomenologi, konstruktivisme og pragmatisme. Desuden vil den studerende blive præsenteret for de væsentlige kvalitative samfundsvidenskabelige forskningsmetoder, herunder kvalitative forskningsinterview, fokusgruppeinterview, dokumentanalyse og observationsstudier. Metode-diskussionerne behandles i lyset af de videnskabsteoretiske perspektiver. Fagets styrke består i dets nære kobling til praksis, dvs. det tager udgangspunkt i de almindelige metodiske og videnskabsteoretiske udfordringer, som de studerende kan komme ud for i gennemførelse og skrivning af akademiske opgaver - særligt med udgangspunkt deres bachelor-projekt. 

Beskrivelse af undervisningsformer
Undervisningen foregår som en vekselvirkning mellem forelæsninger, metodeworkshops og online øvelser. Forelæsningerne behandler her primært de videnskabsteoretiske perspektiver, mens der på metodeworkshops arbejdes med de konkrete metoder. Desuden er der indlagt online feedback øvelser, hvor de studerende løbende i grupper udarbejder mindre skriftlige produkter knyttet særligt til metodedelen af faget, samt forpligter sig på at give feedback til deres medstuderende.

I formidlingen af de videnskabsteoretiske perspektiver og de forskellige metoder er der stort fokus på anvendelsesorientering, og de studerende får mulighed for at afprøve metoderne i kortere case-baserede øvelser. Herudover får de studerende mulighed for at gå mere i dybden med dele af fagets pensum, idet de til brug for deres synopsis-skrivning skal vælge et videnskabsteoretisk perspektiv samt en samfundsvidenskabelig metode til udførelse af en mindre empiri-indsamling i grupper.
Feedback i undervisningen
De studerende modtager igennem faget løbende feedback på deres arbejde fra medstuderende via online-platformen Peergrade.

Herudover er der indlagt feedback igennem hele kursusforløbet, hvor de studerende forventes at være aktivt deltagende, og hvor undervisere og medstuderende løbende giver feedback på øvelser og fremlæggelser.
Studenterarbejdstimer
Forelæsninger og workshops 36 timer
Forberedelse til undervisning og online/feedback øvelser 98 timer
Synopsisskrivning og eksamensforberedelse 72 timer
Foreløbig litteratur

De studerende skal anskaffe sig følgende grundbog:

 

  • Egholm, L. (2014): Videnskabsteori: Perspektiver på Organisationer og Samfund. København: Hans Reitzels Forlag

 

Grundbogen vil blive suppleret med et kompendium indeholdende en række artikler, herunder særligt metode-litteratur og eksempler på ledelses- og organisationsstudier skrevet ud fra forskellige videnskabsteoretiske perspektiver og med brug af forskellige metoder (se undervisningsplan).

 

 

Sidst opdateret den 16-03-2020