2019/2020 BA-BPSYO1104U Økonomisk psykologi
English Title | |
Behavioural Economics I |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 30-09-2019 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||
For at bestå faget skal den studerende, opfylde
følgende læringsmål:
|
||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes: 2
Obligatoriske
hjemmeopgaver
Obligatorisk aktivitet 1: 2 timers multiple choice opgave (for dato se digital eksamen). Aktiviteten vil stille den studerende overfor 30 spørgsmål med relation til fagets to første temaer. Der vil være feedback på opgaven. Obligatorisk aktivitet 2: 5 siders gruppesynopsis (for dato se digital eksamen). Aktiviteten vil stille den studerendes gruppe overfor at identificere og analysere en selvvalgt case i forhold til et angivet emne med selvvalgte tematikker fra fagets pensum. De studerende skal igennem synopsen påvise hvordan de selvvalgte tematikker har haft eller vil have effekt på enten virksomhedens eller individers økonomiske beslutningstagning. Der vil være peer-to-peer feedback på gruppernes synopser i uge 47. |
||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||
Fagets indhold
Hvor det i traditionelle økonomiske modeller antages, at beslutningstagere handler fuldstændig logisk og ikke er underlagt nogen knaphed på beslutningskompetencer, idet de forudsættes at kunne maksimere deres nytte, profit, mm. Så antager økonomiske psykologer (eller ”behavioral economists”) at beslutningstagere vil være begrænset rationelle og derfor ofte træffer fejlagtige beslutninger. Således skal vi i faget økonomisk psykologi bl.a. diskutere psykologen Amos Tversky og Daniel Kahnemans række af eksperimenter, hvor de viser, at personer ofte træffer beslutninger, som afviger fra økonomernes ”rationalitets-norm” og i stedet begår systematiske fejl (bias). Vi skal i forlængelse heraf se nærmere på, hvorledes en række konkrete beslutninger i virksomheder og hos enkelte beslutningstagere let påvirkes af sådanne biasses og andre kognitive begrænsninger. Disse perspektiver søges så anvendt til i tema 1 at forstå, hvordan kognitive begrænsninger hos beslutningstagere bestemmer, hvorledes økonomiske beslutninger bliver til på virksomhedsniveau og individ niveau. I tema 2 søger vi med udgangspunkt i dual proces-teorien at forstå, hvorledes affektive og kognitive karakteristika påvirker ledende medarbejderes evner til at træffe økonomiske beslutninger der har central betydning for virksomheders vækst. I tema 3 om virksomhedens ejerstruktur og styring diskuteres, hvorledes de traditionelle styringsmekanismer i virksomheden nogle gange bryder sammen på grund af irrationelle beslutninger hos individer og grupper. Og det diskuteres, hvordan en virksomheds medarbejdere motiveres til at udføre forskellige opgaver fra henholdsvis et økonomisk og psykologisk perspektiv. Dette gøres i kombination med teorier fra tidligere temaområder i kurset – særligt prospektteorien. I tema 4 diskuteres, hvordan virksomhedens læring og identitet dannes samt hvordan denne udvikler sig over tid og hvilken betydning dette kan have på økonomisk beslutningstagning. Dette gøres i kombination med teorier fra tidligere temaområder i kurset – særligt dual proces-teorien og heuristik & bias programmet.
Fagets fire temaer: 1. Økonomisk beslutningstagning og individet 2. Økonomisk beslutningstagning og individets emotioner 3. Organisationen og individet 4. Organisatorisk læring, identitet og individet
Undervisningsform Undervisningen søger at anvende forskellige undervisningsformer. Således er der både forelæsninger, øvelseshold, e-learning, og projektarbejde. Faget afvikles primært som en forelæsningsrække med i alt 11 to-timers forelæsninger. I tilknytning til forelæsningsrækken er der en øvelsesrække for hver forelæsning, hvor de studerende i teams af 2-5 studerende skal arbejde med at lave opgaver i form af mindre case analyse med faget teorier fra de fire tematikker. |
||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||
Forelæsninger, øvelser og e-læringsmaterialer | ||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen vil foregå på følgende
måder:
Som peer to peer, hvor de studerende vil give hinanden feedback på hinandens skriftlige og mundtlige præsentationer via et standardiseret feedbackskema. Som underviser til studerende i forbindelse med skriftlige og mundtlige præsentationer. Feedback fra underviser vil afhængig af kontekst enten være på individ eller gruppeniveau via digital eksamen, feedback sessioner eller video. Modtaget feedback i faget skal anføres og bearbejdes i den studerendes feedbackjournal. |
||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||
Hovedbog:
Knudsen, C. (2011), Økonomisk psykologi: Adfærdsøkonomiske perspektiver på virksomhedens organisering, økonomiske grænser og identitet, København: Samfundslitteratur
Litteraturlisten uploades på CBS CANVAS senest 2 uger før semesterstart |