2019/2020 DIP-D1FMV2011U International Økonomi og Business
English Title | |
International Economics and Business |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (1. del)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 08-08-2019 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||
For at opnå det fulde udbytte af undervisningen anbefales det at den studerende har gennemført det obligatoriske fag Samfundsøkonomi. | ||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Studerende kan vælge at følge faget både som et fremmødehold eller et onlinehold.
Fælles for begge typer undervisning er:
Globaliseringen betyder øget mobilitet mellem lande for varer, serviceydelser, kapital, arbejdskraft og viden. Det medfører både muligheder og udfordringer for den enkelte virksomhed og samfundet som helhed. Målsætningen for faget International Økonomi og Business er, at den studerende opnår teoretisk indsigt og analytiske redskaber, der gør denne i stand til at kunne forstå, fortolke og analysere centrale problemstillinger relateret til international handel og virksomheders investeringer i udlandet
I faget International Økonomi og Business vil du beskæftige dig med tre centrale temaer.
I international handelsteori gennemgås de fundamentale modeller indenfor international økonomi. Dette vil blandt andet sætte dig i stand til at forstå handelsstrømme mellem lande, effekten af international handel på specialisering mellem lande og hvordan international handel påvirker velstanden for samfundet og grupper indenfor samfundet.
Gennem faget vil du endvidere få indblik i teorier og modeller relateret til udviklingen af den multinationale virksomhed. Det forventes at faget vil bidrage til at du vil kunne analysere virksomheders valg af internationale markeder og placering af værdikædeaktiviteter, samt at du vil opnå indsigt i organiseringen af virksomheders internationale aktiviteter.
International handelspolitik, specielt set i lyset af tendenser mod stigende protektionistiske strømninger, udgør tilsvarende et centralt tema. Emnet omfatter motiverne for og instrumenter med hvilke lande påvirker international handel og investeringer. Gennem faget vil du opnå forståelse for effekten af handelspolitiske instrumenter samt få indsigt i nogle af de centrale handelspolitiske problemstillinger.
Udvalgte emner for faget International Økonomi og Business:
|
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
For fremmødeundervisning: Holdundervisning
vekslende mellem forelæsning, øvelsesopgaver og dialog. I
forbindelse med undervisningen arbejdes løbende med online opgaver
og det tilrådes derfor at der medbringes en pc eller lignende med
internetforbindelse.
For onlineundervisning: Undervisningen består af deltagelse i ugentlige online forelæsninger samt adgang til en serie pointebaserede videoer relateret til kursusmaterialet. Den studerende får endvidere mulighed for løbende at arbejde med kursets materiale gennem online øvelser og opgaver. |
||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
I løbet af kurset har du mulighed for at få feedback gennem online øvelsesopgaver og opgaver med tilhørende rettevejledninger. | ||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||
Valgfaget udbydes både onsdage og torsdage kl. 17.10-20.40. |
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Krugman, P. R., Obstfeld, M. og Melitz, M. J. (2014). International Trade: Theory and Policy, 10 udgave, Pearson
Håkanson, L. (2014). The role of psychic distance in international trade: a longitudinal analysis, International Marketing Review 31(3), 210-236.
Johanson, J., og Valhne, J-E. (2009). The Uppsala internationalization process model revisited: From liability of foreignness to liability of outsidership, Journal of International Business Studies, 40(9): 1-21.
|