2019/2020 DIP-D1FMV2023U Virksomhedens økonomiske organisering
English Title | |
The Firm's Economic Organization |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 40 |
Studienævn |
Studienævnet for HD (1. del)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 18-03-2019 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
De studerende vil i dette fag blive trænet i at
analysere konkrete beslutningssituationer og anvende modeller til
løsning af disse. Samtidig hermed trænes de studerende i at kunne
vurdere de præsenterede teoriers forudsætninger og anvendelighed.
|
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Formålet med faget ’Virksomhedens Økonomiske Organisering’ er at bibringe de studerende viden om, hvorledes virksomheder primært internt, sekundært eksternt organisationsøkonomisk kan skrues sammen og struktureres så effektivt som muligt. Gennem HD-studiets 1. del er de studerende bl.a. blevet præsenteret for den klassiske Erhvervsøkonomi/Managerial Economics, som bl.a. beskæftiger sig med produktionsfunktioner, omkostninger, markeder, optimering m.m. og for Organisationsteori, hvis centrale objekter bl.a. er organisationers struktur, identitet og kultur. I dette fag - Virksomhedens Økonomiske Organisering – opbygges en referenceramme funderet på Erhvervsøkonomi/Managerial Economics til analyse af organisationer.
Faget tager udgangspunkt i det på HD 1. og 2. semester præsenterede erhvervsøkonomiske teoriapparat, hvorefter der suppleres med transaktionsomkostnings- samt principal-/agentteori. Der trækkes i særdeleshed på antagelserne om, at individer er egennytte-handlende, og på at viden i virksomheder oftest er asymmetrisk fordelt. Med disse to antagelser opbygges en referenceramme, hvis formål det er dels at analysere økonomiske, organisatoriske problemstillinger, men væsentligere at udstikke retningslinjer for hvordan man indretter virksomhedens ‘økonomiske, organisatoriske arkitektur’ effektivt. Man kan sige, at faget trækker markedslogikken ind i virksomheden (’Bringing the Market Inside the Firm’, Baker et. al., 2002). Der er med andre ord tale om økonomisk adfærds- og organisationsteori.
Fagets referenceramme – ofte teoretisk benævnt Organizational Economics – kredser omkring tre centrale problemstillinger, der udmøntes anvendelsesorienteret i 3 af hinanden afhængige og koordinerede ’systemer’;
Den teoretiske referenceramme er således i vid udstrækning bygget op omkring at kunne analysere organisatoriske problemer i praksis vha. økonomisk teori. Faget er ‘økonomisk af natur’ forstået på den måde, at idéerne om organisatorisk effektivitet og nyttemaksimering er centrale. |
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Undervisningen foregår med Blended Learning som
pædagogisk ramme. Dette betyder, at en del af læringsprocessen vil
foregå i tiden mellem klasseundervisningerne. Helt konkret vil der
blive stillet krav til, at den studerende - udover at læse pensum -
også skal se videosessioner og besvare quizzer som forberedelse til
undervisningen. Endvidere vil der også blive anvendt andre digitale
læringsmekanismer. Selve undervisningsdagene er bygget op omkring
forelæsninger, der vil blive gennemført som underviserstyret
dialog.
Forelæsningerne vil dække de væsentligste emner i pensum og blive understøttet af et stort antal opgaver og cases for at illustrere samt perspektivere teorien. Formålet med øvelserne er at diskutere samt anvende teorien - bl.a. gennem konkret modelarbejde. De studerende vil herigennem blive trænet i at analysere konkrete beslutningssituationer og opbygge analysetilgange, samtidig med at evnen til at vurdere teoriers forudsætninger og anvendelighed forstærkes. Disse kompetenceopbygninger tilstræbes mhp. at forberede de studerende bedst muligt til eksamen. Anvendelsen af Blended Learning understøtter ambitionen om, at der kan fokuseres på casearbejde på undervisningsdagene, idet en del af den traditionelle forelæsning vil blive gjort ’on-line’. |
||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Feedback inkluderes løbende i undervisningen bl.a. i forbindelse med quizzer og øvelser samt i udtalt grad gennem de dialogbaserede tilstedeværelseslektioner. | ||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|