2019/2020 DIP-DFIRO1000U Investeringsrådgivning
English Title | |
Investment Theory |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 10 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (2. del)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Kontaktinformation: hdfr@cbs.dk | |
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 26-06-2019 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||||
Fagets mål at give den studerende indblik i række
finansielle aktiver, som kunne være interessante for en kunde. Heri
indgår stor forståelse for sammenhængen mellem risiko og afkast.
Den studerende skal have viden om aktivers afkast- og risici karakteristika, forskellige metoder til opgørelse heraf, samt kunne danne porteføljer af finansielle aktiver og passiver. Den studerende skal have viden om de forskellige typer finansielle aktiver herunder aktier, obligationer, investeringsbeviser, forsikringsporteføljer samt de mest almindelige varianter af disse. Den studerende skal have viden om de mange forskellige typer finansielle risici. Den studerende skal have viden om forskellige finansielle instrumenter eksempelvis swaps, futures, optioner m.v. Den studerende skal have viden om forskellige porteføljeteorier. Den studerende skal være kvalificeret til at forstå og analysere en finansiel problemstilling med brug af de ovennævnte begreber. Den studerende skal være kvalificeret til at kunne analysere investeringsstrategier og sammensætning af en optimal portefølje. Den studerende skal være kvalificeret til at anlægge en likviditetssynsvinkel på en porteføljeproblemstilling. Den studerende skal have kompetencer til at formidle viden og analyser inden for fagets område til en bred kreds af kunder, samt have kompetencer til at udarbejde en investeringsstrategi og hermed sammensætning af portefølje med udgangspunkt i kundekarakteristika. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes: 1
Obligatoriske
hjemmeopgaver
Der stilles i løbet af semesteret 8 online quizzes, der hver består af en række multiple choice spørgsmål. Disse online quizzes udgør tilsammen den obligatoriske aktivitet i faget, der skal godkendes, før man kan indskrives til eksamen. Godkendelse forudsætter, at mindst 75 % af de stillede spørgsmål er besvaret korrekt. Spørgsmålene besvares individuelt. Såfremt disse quizzes ikke godkendes samlet, gives den studerende mulighed for at deltage i en afsluttende multiple choice quiz, der skal godkendes for, at man kan indskrives til eksamen. Godkendelse forudsætter, at mindst 75 % af de stillede spørgsmål er besvaret korrekt. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||||
Faget indeholder en række klassiske finansielle emner og rummer
indlæring i de basale finansielle kalkulationer, rentebegreber og
rentestruktur. Fagets teoretiske grundstamme er den klassiske
porteføljeteori med sammenhængen mellem afkast og risiko, og
herunder teorierne om de efficiente markeder. Aktier, investering i
aktier og aktievurderingsmodeller indgår. Investering i
obligationer, de forskellige obligationstyper, og risikomål for
obligationer behandles. Endelig indgår derivater som futures,
forwards, optioner og swaps bl.a. med henblik på at analysere
konverteringer.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||||
Fremmødeundervisning med online elementer.
På 1. semester er der 6 timer ugentligt i de første 7 uger og herefter 4 timer ugentligt i de resterende 8 uger og et antal øvelsestimer. Undervisningen i faget Investeringsrådgivning dækker cirka 2/3 af semesteret, og den gennemføres ved forelæsninger. I disse skabes et overblik over fagets teori kombineret med praktiske problemstillinger. Der stilles løbende i semesteret et antal online quizzes, der samlet udgør en obligatorisk aktivitet. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback gives på de løbende online quizzes, som der samles op på i klassen. Desuden gives feedback gennem den dialogbaserede undervisning. | ||||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||||
|