2019/2020 DIP-DHDVV1002U Avanceret Porteføljeteori
| English Title | |
| Advanced Portfolio Theory |
Kursusinformation |
|
| Sprog | Dansk |
| Kursets ECTS | 5 ECTS |
| Type | Valgfag |
| Niveau | Diplom |
| Varighed | Et semester |
| Starttidspunkt | Efterår |
| Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
| Studienævn |
Studienævnet for HD (2. del)
|
| Kursusansvarlig | |
|
|
| Kontaktinformation: hdf@cbs.dk | |
| Primære fagområder | |
|
|
| Undervisningsformer | |
|
|
| Sidst opdateret den 02-04-2019 | |
Relevante links |
| Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||||
| Det er målet at opnå viden om bl.a. følgende:
- Hvordan risiko og afkast i porteføljer kan måles og styres. - Optimering af risikojusteret afkast og nytte - Kunne foretage en hensigtsmæssig performanceanalyse - Redegøre for de væsentligste prismodeller samt teste hvorvidt modellerne finder støtte i emperien - Svagheder og styrker ved traditionelle porteføljemodeller, herunder hvordan modelusikkerheden kan adresseres og mindskes. - Metoder til at vurdere performance og modelstabilitet. - Styrker og svagheder ved downside risikomål. - Metoder til at fastlægge porteføljeforvaltningen i pensionsselskaber. - Metoder til at analysere og modellere dynamiske porteføljestrategier. Det er målet at den studerende efter studiet skal kunne forstå og diskutere porteføljerisiko, optimeringskriterier samt være i stand til at evaluere porteføljestrategier. Den studerende skal også være i stand til ud fra empiriske data at analysere relevante porteteoretiske problemstillinger. Den studerende vil efter gennemførelse af kurset: - Kunne analysere porteføljerisiko i store porteføljer. - Sammensætte optimale porteføljer ud fra valgte optimeringskriterier samt forudsætninger om data. - Diskutere og analysere forskellige former for performancemåling. - Vurdere og analysere typiske porteføljestrategier. |
||||||||||||||||||||||||||||||
| Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
Indikativt indhold
6. Behavioral Finance
9.Risk Parity og faktormodeller 10. Vurdering af hedge fonde |
||||||||||||||||||||||||||||||
| Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||||
| Fremmødeundervisning med online elementer.
Undervisningen vil i vid udstrækning blive baseret på gennemgang af opgaver. Det forudsættes, at den studerende regner opgaverne hjemme inden gennemgangen. |
||||||||||||||||||||||||||||||
| Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||||
| Der stilles opgaver som regnes hjemme og gennemgås i timerne. Endvidere vil der i timerne blive stillet opgaver, som løses i grupper eller enkeltvis og herefter gennemgås kollektivt. | ||||||||||||||||||||||||||||||
| Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
| Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
Undervisningsdage og tidspunkt:
|
||||||||||||||||||||||||||||||