Læringsmål |
Viden
- De studerende får en forskningsbaseret viden om teori, metode og
praksis indenfor projektledelse og projektstyring bl.a. ved at se
på projektledelse og projektstyring ud fra et traditionelt
rationelt perspektiv, et situationsbetinget perspektiv samt ud fra
et løst koblet perspektiv.
- De studerende skal her kunne forstå og reflektere over, hvilke
betydninger de traditionelle projektstyringsredskaber får i en
verden præget af høj grad af forskellighed, flertydighed,
usikkerhed og uforudsigelighed. De temaer, redskaber og metoder
indenfor projektstyring som de studerende får viden om ud fra
forskellige perspektiver er bl.a. mulighederne for
projektplanlægning, projektimplementering, projektforankring,
projektlederrollen samt projektporteføljestyring og -innovation.
Færdigheder
- Anvende fagets videnskabelige perspektiver og metoder til at
organisere og lede projekter i en organisatorisk kontekst samt
generelle færdigheder i at kunne optræde som projektleder og
tilrettelægge projektarbejde gennem brug af fagets modeller og
metoder.
- Vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger omkring
projektledelse og projektstyring samt kunne vælge relevante
analyse- og løsningsmodeller i forhold til den organisatoriske
kontekst hvori projektledelsen og projektstyringen finder sted.
- Formidle faglige problemstillinger og løsningsmodeller omkring
projektledelse og projektstyring til såvel fagfæller som
ikke-specialister
Kompetencer
De studerendes centrale kompetencer består i at kunne:
• Håndtere komplekse og udviklingsorienterede opgaver og
situationer i forbindelse med projektarbejde og projektledelse i en
organisatorisk/arbejdsmæssig sammenhæng.
- •Indgå selvstændigt og professionelt i et fagligt og
tværfagligt organisatorisk samarbejde idet projekter typisk findes
i disse sammenhænge. Denne kompetence understøttes bl.a. gennem
fokus på forskellige teoretiske perspektiver og gennem fokus på
projektlederrollen.
- •Identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i
forbindelse med projektledelse og projektstyring
- Eksamensmål: For at opnå karakteren 12 for projektet skal den
studerende kunne:
- Opstille og argumentere for en velafgrænset relevant
selvstændig problemformulering
- Afgrænse besvarelsen således, at projektets analyser og
diskussioner er relevante, nødvendige og dækkende for at kunne
besvare problemformuleringen.
- Skabe en sammenhæng imellem problemformulering, afgrænsning og
disposition således at besvarelsen fremstår logisk i lyset af
problemformuleringen.
- Demonstrere kendskab til og anvendelse af relevante begreber,
modeller, perspektiver og teorier fra det fag som projektet tager
udgangspunkt i.
- Diskutere og begrunde valg og fravalg både med hensyn til
emneafgrænsning, teori, metode og empiri.
- Skabe sammenhæng imellem valg af teori og empiri, f.eks. ved at
teorien anvendes i analysen af empirien
- Dokumentere og/eller argumentere for analysens påstande i
analyse og konklusion.
- Formulere sig i skrift på en saglig og let tilgængelig
måde.
|
Forudsætninger for at deltage i kurset |
1. år af HD 2. del skal være bestået |
Prøve/delprøver |
Projektledelse
og Projektstyring:
|
Prøvens
ECTS |
10 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 30 sider |
Opgavetype |
Projektrapport |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Efterår, Ordinær eksamen i december. Reeksamen i
januar |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Studerende der ikke har afleveret
projektrapport ifm. den ordinære eksamen skal aflevere en
projektrapport.
Studerende der har afleveret en projektrapport ifm. med den
ordinære eksamen skal genindlevere en projektrapport. Ved
genindlevering kan man vælge følgende:
- Aflevere den samme projektrapport igen
- Aflevere en tilrettet udgave af projektrapporten
- Aflevere en helt ny
projektrapport
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
IFormål
Formålet med faget er at give den studerende viden om de
grundlæggende egenskaber ved projekter samt viden og forståelse for
relevante teorier, metoder og praksis som knytter sig til styring,
ledelse og implementering af projekter og dermed den studerende
kompetencer til at indgå i projektarbejde både som
projektmedarbejder og projektleder.
Indhold
- På baggrund af introduktionen til den traditionelle
projektstyring- og ledelse perspektiveres ledelses- og
styringsopgaven med henblik på at give den studerende en mere
nuanceret forståelse af, hvilke problemer og udfordringer der
ligger i styringen og ledelsen af projekter og således give den
studerende en dybere og mere nuanceret forståelse for
projektledelse- og styring. I den forbindelse endvidere
introduktion til forskellige projektformer som half double,
agilitet samt mere traditionelle fremgangsformer
- Projektledelsesopgaven bliver perspektiveret via relevant teori
og case arbejde til sammenhængen mellem implementering og projekter
ud fra kontekst, at et projekts succes kun nås, hvis der er fokus
på implementering.
- Projektlederrollen og de kvalifikationer og udfordringer, som
denne rolle giver analyseres og diskuteres ud fra såvel relevant
teori samt på grundlag af indlæg fra gæsteforelæsere.
- Projektledelses- og styringsopgaven behandles afslutningsvis i
et mere strategisk perspektiv ved introduktion af governance og
porteføljestyring.
Forløb og pædagogik
- Undervisningen gennemføres som en række enkelt lektioner
kombineret med 3 dobbelt lektioner.
- Undervisningen vil være et miks af forelæsninger kombineret med
refleksionscases samt casearbejde.
- Der vil være gæsteforelæsere som blandt andet fortæller om
projektlederrollen ud fra et praktisk perspektiv
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
30 lektioner.
Undervisningen
Undervisningensformen er grundlæggende opbygges som et mix af
forelæsninger, mindre refleksionsopgaver samt cases. Undervisningen
formen lægger således på til, at der sker en introduktion af teori
og modeller, hvorefter den studerende selv arbejder med teorien.
Der sker løbende genbesøg ud fra at casene igennem forløbet gøres
mere komplicerede. Der tages således udgangspunkt i elementerne fra
AGES modellen. |
Feedback i undervisningen |
I kurset indgår cases som de studerende
bearbejder i kursusforløbet og efterfølgende fremlægger i plenum
med kommentarer fra øvrige studerende og læreren. Der bliver
arbejdet med reflekterende elementer i undervisningen med henblik
på at få den studerende til at reflektere til egen
arbejdssituation, hvor muligt. |
Studenterarbejdstimer |
Undervisning |
30 timer |
Forberedelse og eksamen |
245 timer |
|
Yderligere oplysninger |
Undervisningstidspunkt: Lørdag kl. 8.55 - 14.15 i uge
35, 38, og 43. Onsdag kl. 17.10 - 19.45 i uge 36, 39,
41 og 44
|
Foreløbig litteratur |
Foreløbig:
- Andersen, Grude & Haug: Goal directed project management, 4.
edition, Kogan Page Limites 2009, ISBN 9780749453343 eller
tilsvarende bog.
- Christensen, Søren & Kreiner, Kristian: Projektledelse i løst
koblede systemer - ledelse og læring i en ufuldkommen verden.
Jurist- og Økonomforbundets Forlag,København, 1991
- Eskerod og Jepsen: Project Stakeholder Management, Gower
2013
- Artikler, som gøres tilgængelig på LEARN
|