2019/2020 DIP-DHDVV6002U Performance management
English Title | |
Performance management |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 10 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (2. del)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Kursusadministration: hdop@cbs.dk | |
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 02-04-2019 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
Viden
På det teoretiske område udvikles de studerendes viden, så de kan analysere performance management problemer Færdigheder På det praktiske niveau udvikles de studerendes færdigheder, så de bedre vil være i stand til at løse praktiske problemstillinger omkring performance management. Kompetencer De studerendes kompetencer udvikles i retning af at kunne kombinere teori og praksis i form af at belyse komplekse performance management og komme med løsningsforslag. Eksamensmål: For at opnå karakteren 12 for projektet skal den studerende kunne:
|
||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||
1. år af HD-ØP skal være bestået | ||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Formål
De forskellige roller for præstationsmålinger og evalueringer i organisationer: Performance management skaber værdi på forskellig vis. Systemerne kan nemlig både bruges til beslutningstagen og til incitamentsskabelse for både medarbejdere og ledere i organisationer. Det diskuteres blandt andet hvilke roller målinger og evalueringer spiller i forhold til kommunikation, læring, feedback, planlægning og motivation i organisationer etc.
Designet af præstationsmåling og evalueringer
i organisationer: Her sættes vægt på udviklingen af
især ikke-finansielle målinger og evalueringer (for eksempelmåling
af kundetilfredshed, medarbejderengagement, innovation og
kvalitet). Med udgangspunkt i økonomisk teori illustreres en række
styringsmæssige udfordringer med at designe og bruge
præstationsmålinger og evalueringer til at implementere strategi.
Endvidere diskutere forskellige former for designvalg i relation
til målinger og evalueringer som hver har deres fordele og ulempe
(f.eks. individuelle versus kollektive målinger, objektive versus
subjektive, absolutte versus relative, og en-dimensionelle versus
fler-dimensionelle)
|
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
30 lektioner | ||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
Der er en del caseopgaver som løses og diskuteres i undervisningen. Der bliver feedback på de studerende løsning af casene. | ||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||
Undervisningstidspunkt: Mandag 17.10-20.40 i uge 35-40 samt kl. 17.10-19.45 i uge 41+44 |
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Diverse artikler |