2019/2020 DIP-DHDVV6006U Pricing Management
English Title | |
Pricing Management |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (2. del)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Kursusadministration: hdop@cbs.dk | |
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 08-03-2019 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
Ved eksamen skal den studerende demonstrere en
indsigt i fagets modeller,teknikker og teorier. Teorier skal
appliceres på cases eller egen virksomhed og den studerende skal
demonstrere overblik over de forskellige tilgange i faget.
|
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Pricing er en væsentlig driver af virksomheders profitabilitet. Pricing management kompliceres dog af en række faktorer. Der er betydelig usikkerhed om kunders betalingsvillighed og mange markeder er intransparente grundet rabatter. Internt i virksomheden bør pricing beslutninger koordineres, men de forskellige foci og incitamenter i salg, marketing, produktion og finans, skaber konflikter i relation til pricing beslutninger.
I faget Pricing Management tilbydes en systematisk tilgang til virksomhedens prisfastsættelse. Vi vil vi analysere pricing management som et spørgsmål om at håndtere tre problemer: Informationsproblemet, koordinationsproblemet og kontrolproblemet. Informationsproblemet drejer sig om at skabe valide data omkring kunders betalingsvillighed, konkurrenters prisstrategier, samt omkostninger/kundeprofitablitet. Koordinationsproblemet drejer sig om kommunikation på tværs af virksomheden samt hvordan fremtidig værdi og omkostninger af produkter koordineres i produktudvikling. Kontrol problemet drejer sig om at skabe transparens om rabatter i virksomheden samt hvordan sælgeres performance evalueres. Disse tre foci udgør tilsammen et en systematisk tilgang til at udvikle virksomheders pricing management. Faget har en interdisciplinær tilgang og trækker på teoerier, teknikker og modeller fra markedsføring, økonomistyring, erhvervsøkonomi og adfærdsøkonomi.
Faget vil bl.a. besvare følgende spørgsmål: - Hvilke metoder kan benyttes til at fastsætte priser? - Hvordan fastsættes kundeværdi via conjoint analyser? - Hvordan kan vi forstå kunder i B2C og B2B markeder som har en købsadfærd der er biased og præget af heuristikker? - Hvordan beregnes kunde, segment og kanal profitabilitet? - Hvordan monitoreres rabatter og hvordan alignes salg og marketing med pricing målsætninger? - Hvordan kan target costing koordinere fremtidig kundeværdi med omkostninger?
|
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Faget vil i udstrakt grad gøre brug af simulationer, øvelser og workshops i arbejdet med fagets teknikker, modeller og teorier. To af dagene vil undervisningen blive foretaget på engelsk, To dage vil være på dansk. Eksamen er på dansk. | ||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
Feedback vil blive givet i relation til øvelser, cases og simulationer i undervisningen. | ||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||
Undervisningstidspunkt: fredage 8.55 - 15.10 i uge 36, 37, 38 og 40 |
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
. |