2019/2020 DIP-DHDVV8010U Ledelsesudfordringer – planlægning og uforudsigelighed
English Title | |
anagement challenges - planning and unpredictability |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Min. antal deltagere | 25 |
Max. antal deltagere | 50 |
Studienævn |
Studienævnet for HD (2. del)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Studieadministrationen for HDO: hdo@cbs.dk | |
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 15-03-2019 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
Fagets formål er at sætte den studerende i stand
til at forstå og håndtere kompleksitet i ledelsesprocessen.
Viden: Den studerende vil opnå en viden om den kompleksitet, der er i ledelsesprocessen - samt hvorfor en klassisk tilgang til ledelse ikke altid er nok. Færdigheder: På baggrund af øvelser, cases fra egen organisation samt korte oplæg om klassisk ledelsesteori og kompleksitetsteori, skal den studerende kunne begrunde en ledelsesanbefaling ved at forstå og anvende kompleksitetsteori. Kompetencer: Den studerende skal kunne anvende kompleksitetsteori i egen ledelse og/eller ledelsesproces. - Analysere og afgrænse den ledelsesmæssige kontekst - Identificere det ledelsesmæssige problem - Finde eller konstruere handlemuligheder som grundes i en forståelse af kompleksitet Den studerende vil blive introduceret til fire retninger inden for ledelse: • Egen lederrolle • Organisationsforandring • Strategisk ledelse • Beslutningstagning Den studerende vil ved hver undervisningsgang blive introduceret for klassisk ledelsesteori i starten af dagen og derefter vil hovedvægten være på kompleksitetsteori. |
||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||
Udbydes til alle HD studerende undtagen HDO studerende | ||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Fagets formål er at sætte den studerende i stand til at forstå og håndtere kompleksitet i ledelsesprocessen. |
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Undervisningen baseres på en kombination af oversigtsforelæsninger, dialog-undervisning med inddragelse af deltagernes egne erfaringer og relevante aktuelle/konkrete problemstillinger i relation til pensum samt mini-cases (gruppearbejde) med efterfølgende plenumdrøftelser. | ||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
LEARN-refleksioner, quizzes, multiple choice tests | ||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||
Undervisningstidspunkter/ Vejledende:
HD(O) administrationen
|
Sidst opdateret den
15-03-2019