2019/2020 DIP-DHDVV8010U Ledelsesudfordringer – planlægning og uforudsigelighed
| English Title | |
| anagement challenges - planning and unpredictability |
Kursusinformation |
|
| Sprog | Dansk |
| Kursets ECTS | 5 ECTS |
| Type | Valgfag |
| Niveau | Diplom |
| Varighed | Et semester |
| Starttidspunkt | Efterår |
| Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
| Min. antal deltagere | 25 |
| Max. antal deltagere | 50 |
| Studienævn |
Studienævnet for HD (2. del)
|
| Kursusansvarlig | |
|
|
| Studieadministrationen for HDO: hdo@cbs.dk | |
| Primære fagområder | |
|
|
| Undervisningsformer | |
|
|
| Sidst opdateret den 15-03-2019 | |
Relevante links |
| Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
| Fagets formål er at sætte den studerende i stand
til at forstå og håndtere kompleksitet i ledelsesprocessen.
Viden: Den studerende vil opnå en viden om den kompleksitet, der er i ledelsesprocessen - samt hvorfor en klassisk tilgang til ledelse ikke altid er nok. Færdigheder: På baggrund af øvelser, cases fra egen organisation samt korte oplæg om klassisk ledelsesteori og kompleksitetsteori, skal den studerende kunne begrunde en ledelsesanbefaling ved at forstå og anvende kompleksitetsteori. Kompetencer: Den studerende skal kunne anvende kompleksitetsteori i egen ledelse og/eller ledelsesproces. - Analysere og afgrænse den ledelsesmæssige kontekst - Identificere det ledelsesmæssige problem - Finde eller konstruere handlemuligheder som grundes i en forståelse af kompleksitet Den studerende vil blive introduceret til fire retninger inden for ledelse: • Egen lederrolle • Organisationsforandring • Strategisk ledelse • Beslutningstagning Den studerende vil ved hver undervisningsgang blive introduceret for klassisk ledelsesteori i starten af dagen og derefter vil hovedvægten være på kompleksitetsteori. |
||||||||||||||||||||||
| Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||
| Udbydes til alle HD studerende undtagen HDO studerende | ||||||||||||||||||||||
| Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
| Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
|
Fagets formål er at sætte den studerende i stand til at forstå og håndtere kompleksitet i ledelsesprocessen. |
||||||||||||||||||||||
| Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
| Undervisningen baseres på en kombination af oversigtsforelæsninger, dialog-undervisning med inddragelse af deltagernes egne erfaringer og relevante aktuelle/konkrete problemstillinger i relation til pensum samt mini-cases (gruppearbejde) med efterfølgende plenumdrøftelser. | ||||||||||||||||||||||
| Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
| LEARN-refleksioner, quizzes, multiple choice tests | ||||||||||||||||||||||
| Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
| Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||
|
Undervisningstidspunkter/ Vejledende:
HD(O) administrationen
|
||||||||||||||||||||||
Sidst opdateret den
15-03-2019