2019/2020  DIP-DINBO2010U  Afgangsprojekt

Kursets ECTS 15 ECTS
Niveau Diplom
Starttidspunkt Forår
Studienævnet for HD (2. del)
  • Peter Gammeltoft - Department of International Economics, Governance and Business (EGB)
Administrativ kontakt: hdib@cbs.dk
  • Globalisering og international virksomhed/Globalisation and international business
  • Blended learning
Sidst opdateret den 13-12-2019

• Have kendskab til og forståelse for teorier, modeller og metoder fra studiet, der kan anvendes til at belyse en konkret selvvalgt problemstilling.
  • Kunne udvælge relevante teorier, modeller og metoder og anvende disse til analyse af problemstillingen.
  • Demonstrere viden om teoriernes, modellernes og metodernes muligheder og begrænsninger.
  • Formulere et relevant og afgrænset problem inden for studiets fagområde, som strukturerer arbejdet med afgangsprojektet.
  • Analysere den selvvalgte problemstilling på baggrund af de valgte teorier, metoder eller modeller og levere fagligt underbyggede og dokumenterede konklusioner.
  • Forklare og evaluere de metoder, der bliver anvendt til at belyse problemstillingen.
  • Forklare og evaluere sammenhængen mellem formulering af problem, udvikling af metode, valg og brug af teori, evt. empiriindsamling, analyse og konklusion.
  • Formidle resultatet, skriftligt såvel som mundtligt, på et sprogligt og fagligt højt niveau.
  • At identificere, formulere, afgrænse, analysere og løse komplekse problemstillinger inden for studiets fagområde gennem brug af en eksplicit, reflekteret fremgangsmåde (metode) samt videnskabelig teori eller modeller.
  • At indhente og anvende relevant litteratur både fra pensum for HD 2. del IB-studiets fagelementer og udenfor pensum.
  • At indsamle, behandle og analysere relevant empirisk materiale på et fagligt grundlag.
Forudsætninger for at deltage i kurset
Studiet udgør et progressivt forløb, hvorfor det er en forudsætning for tilmelding til Afgangsprojektet, at den studerende har bestået eller er tilmeldt prøverne på 1., 2. og 3. semester.
Afgangsprojekt:
Prøvens ECTS 15
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation.
Opgavetype HD 2. del afgangsprojekt
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
60 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse

Den studerendes stave- og formuleringsevne indgår i den samlede bedømmelse af eksamenspræstationen, dog vægter det faglige indhold tungest.
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Sommer

Formålet med det afsluttende afgangsprojekt på fjerde semester er at bringe den viden, færdigheder og kompetencer, der er erhvervet i løbet af studiet, i anvendelse på en konkret problemstilling. Den studerende skal formulere, analysere og konkludere på en kompleks, selvvalgt problemstilling relateret til studiets indhold samt formidle disse resultater på et højt fagligt og sprogligt niveau. Typisk vedrører afgangsprojektet forhold vedr. en konkret virksomheds planlægning og styring af sine internationale aktiviteter.

Projektet skal skrives individuelt eller i gruppe på 2 personer.

Den enkelte studerende tilknyttes en vejleder til projektet der yder vejledning til den studerende igennem processen og vil fungere som eksaminator.
Der er allokeret ni timer til vejledningen, hvis projektet skrives af én person, og 12 timer, hvis det skrives af to. Dette inkluderer vejleders tid brugt på forberedelse, kommunikation, administration mv.
Vejledningen skal afholdes inden den regulære afleveringsfrist. Herefter gives ikke yderligere vejledning, heller ikke ifm evt. syge-/omprøve.
Forberedelse/oplæg til vejledningsmøder 30 timer
Udarbejdelse af Afgangsprojektet 360 timer
Forberedelse + eksamensaktivitet 20 timer

Aflevering af afgangsprojekt 14.maj 2020

Mundtlig eksamen vil foregå i uge 23 og 24, 2020.

Sidst opdateret den 13-12-2019