Læringsmål |
- Med udgangspunkt i fagets teorier, modeller og begreber skal
den studerende have en tilstrækkelig viden til selvstændigt at
kunne identificere og anvende løsningsmodeller på empiriske
problemstillinger inden for fagområdets centrale områder og
egenhændigt kunne vælge eller sammensætte konsistente
handlingsforslag ved udformningen af markedsføringsstrategier på
B2B markedet.
- Indenfor B2B købsadfærd skal den studerende have en
dyberegående viden, der muliggør refleksion over teori, metode og
praksis.
- Identificere, analysere og selvstændigt vurdere
købsbeslutninger på B2B markedet ud fra områdets teorier, modeller
og begreber
- Redegøre for strategier til opbygning og vedligeholdelse af
forskellige former for loyalitet i køber-sælger relationer og kunne
analysere sådanne strategier ud fra deres økonomiske
konsekvenser
- Analysere og vurdere strategiske problemstillinger i relation
til B2B virksomheders produktportefølje, produktpositionering,
produktudvikling og -tilpasning med anvendelse af områdets teori og
begrebsapparat
- Analysere og sammensætte aktiviteter indenfor B2B kommunikation
herunder personlig salg samt udarbejde begrundede forslag til en
samlet kommunikationsplan
- Planlægge en strategisk planlægningsproces og -opfølgning for
B2B virksomheder, som konkret kan udmunde i forslag til en samlet
forretningsplan
- Kunne analysere og vurdere strategiske problemstillinger i
relation til professionelle (B2B) virksomheders produkt portefølje,
produktpositionering, produktudvikling og -tilpasning med
anvendelse af fagmodulets teori- og begrebsapparat
- Kunne analysere og sammensætte aktiviteter inden for B2B
kommunikation herunder personlig salg og udarbejde begrundede
forslag til en samlet kommunikationsplan
- Kunne identificere og analysere logistikmæssige
problemstillinger inden for Supply Chain Management og
distributionsområdet og på baggrund heraf kunne fremsætte
begrundede forslag til valg af løsning for B2B virksomheder ud fra
fagområdets teori og terminologi
- Kunne gennemføre en strategisk planlægningsproces og opfølgning
for B2B virksomheder, som konkret kan udmunde i forslag til en
samlet forretningsplan
|
Prøve/delprøver |
Markedsføring
på professionelle markeder (B2B):
|
Prøvens
ECTS |
5 |
Prøveform |
Skriftlig stedprøve på CBS'
computere |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Varighed |
4 timer |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Efterår |
Hjælpemidler |
Med visse hjælpemidler, se nedenfor:
Den studerende må medbringe - USB-stik til upload af noter, bøger og kompendier i
ikke-eksekverbare formater (ingen programstumper, værktøj,
installérbare programmer o. lign.)
- Lommeregner efter eget valg
- Bøger (herunder oversættelsesordbøger), kompendier og noter i
papirformat
Den studerende har adgang til - Adgang til personligt drev (S-drev) på CBS´ netværk
- Udvidet IT-pakke
|
Syge-/omprøve |
Mundtlig stedprøve |
|
Varighed: 20 min. pr. studerende, inkl.
votering, karaktergivning og begrundelse |
|
Forberedelse: Uden
forberedelse |
|
Bedømmer(e): Ved intern prøve er der
bieksaminator ved omprøven. Ved ekstern prøve er der ekstern
censor. |
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Faget har til formål at kvalificere den studerende til
selvstændigt at kunne løse komplekse ledelsesopgaver på
professionelle markeder (B2B ) – såvel nationalt som internationalt
- i form af markedsføringspledelse og strategisk
markedsplanlægning, hvor der anlægges et værdikædeperspektiv, der
inddrager både kunde- og leverandørrelationer.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Undervisningen vil være en kombination af
oversigtsforelæsninger, dialogundervisning med inddragelse af
deltagernes egne erfaringer og relevante aktuelle/konkrete
problemstillinger i relation til pensum samt mini-cases
(gruppearbejde) med efterfølgende plenumdrøftelser. |
Feedback i undervisningen |
Der ydes feedback i form af online
quiz'er. |
Studenterarbejdstimer |
Forberedelse til undervisningen |
90 timer |
Tilstedeværelse |
27 timer |
Eksamensaktiviteter |
20 timer |
|
Yderligere oplysninger |
Studieansvarlig, lektor Jens Geersbro
Undervisningen ligger på mandage/torsdage kl. 17.10 -
19.45 eller hver 3. weekend lørdage/søndage kl. 8.55 - 14.15 i uge
40 - 45.
Skriftlig eksamen i uge 45.
|
Foreløbig litteratur |
Business-To-Business Marketing
Ross Brennan, Louise Canning & Raymond McDowell, Sage
publishing samt diverse artikler.
|