Læringsmål |
- Erhverve viden om de mest centrale begreber, værktøjer, teorier
og modeller, der knytter sig til kursets centrale
problemstillinger
- Erhverve viden om yderligere teoretiske værktøjer og
perspektiver, der fokuserer specifikt på de ledelsesmæssige
problemstillinger i virksomhedens overordnede strategiske
udvikling
- Opnå forståelse for, hvordan strategisk markedsledelse,
produktudvikling og innovation kan ses som en central
fornyelsesproces i virksomheden
- Identificere, analysere og udarbejde begrundede forslag til
planlægning, organisering og ledelse af innovationsprocessen såvel
nationalt som internationalt - under hensyntagen til den konkrete
situation og via benyttelse af fagmodulets værktøjskasse
- Udvikle konkrete færdigheder til at analysere virksomhedens
processer omkring produktudvikling, herunder fremkomme med
begrundede forbedringsforslag på såvel operationelt, taktisk som
strategisk plan
- Udvikle kompetencer med hensyn til at udtænke, formulere og
gennemføre strategiske forandringer, som styrker en virksomheds
konkurrencemæssige position
- Være i stand til kritisk at begrunde, bedømme og anvende
relevant teori til at angive løsninger på et givet problem indenfor
problemfeltet
- Kunne dokumentere indsigt i konsekvenserne af at vælge mellem
alternative teoretiske og metodiske tilgange til forskellige former
for innovationsprocesser-såvel nationalt som internationalt
- Kunne fremkomme med begrundede forslag til, hvordan en
virksomhed kan opbygge innovationsfremmende strukturer og
processer, herunder styre interne produktudviklingsprojekter, samt
hvordan nye innovative virksomheder kan etableres-såvel nationalt
som internationalt
- Kunne perspektivere og diskutere anvendte teorier og metoder i
forhold til egen praksis
- Kunne dokumentere et anvendelsesorienteret overblik over
fagmodulets begrebsapparat og pensum med henblik på at kunne
anvende dette i relation til udvikling og håndtering af
innovationsprocesser i egen organisation
|
Prøve/delprøver |
Faget har to selvstændige prøver:
Strategisk
markedsledelse: | Prøvens
ECTS | 2,5 | Prøveform | Mundtlig stedprøve | Individuel eller gruppeprøve | Individuel prøve | Varighed | 20 min. pr. studerende, inkl. votering,
karaktergivning og begrundelse | Forberedelse | Uden forberedelse | Bedømmelsesform | 7-trins-skala | Bedømmer(e) | Eksaminator og bi-eksaminator | Eksamensperiode | Forår | Syge-/omprøve | Samme prøveform som ved ordinær prøve |
Strategisk
produktudvikling & innovation: | Prøvens
ECTS | 7,5 | Prøveform | Skriftligt produkt udarbejdet hjemme | Individuel eller gruppeprøve | Individuel prøve | Omfang af skriftligt produkt | Max. 15 sider | | Eksamen er skriftlig, individuel og varer 24
timer. Alle hjælpemidler må anvendes (bøger, artikler,
undervisningsmaterialer m.m.).
Denne eksamenscase er uploadet på canvas den 26. marts 2020 kl.
09.00, og skal afleveres 24 timer senere, altså senest den 27.
marts kl. 09.00 i Digital Eksamen. De generelle CBS krav til
marginer, linjeafstand mv. (jf. studiet og my.cbs.dk) skal
overholdes, ligesom der vil være et standard plagiat tjek ved
aflevering
Besvarelsen forventes at fylde 8-12 normalsider og må ikke
overstige 15 normalsider, eksklusiv forside og evt. bilag.
Der skal være tale om en systematisk opdeling i forhold til
eksamensspørgsmålene. Husk kildehenvisninger til både casen og
pensum.
Udgangspunktet for eksamen vil være nedenstående case, som du bør
læse først. Sidst i casen finder du eksamensspørgsmålene. Det
anbefales at læse casen grundigt, samt alle spørgsmålene inden
påbegyndelse af besvarelsen. Der er i alt 4 spørgsmål med
underspørgsmål, som samlet bliver bedømt ud fra en
helhedsvurdering.
Links til eksterne reference virksomheder er ment som inspiration
og det er ikke et krav at disse virksomheder inddrages i
besvarelsen. | Opgavetype | Opgavebesvarelse | Varighed | 24 timer til udarbejdelse | Bedømmelsesform | 7-trins-skala | Bedømmer(e) | En eksaminator | Eksamensperiode | Forår | Syge-/omprøve | Samme prøveform som ved ordinær
prøve |
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Formålet med dette kursus er at give den studerende viden om og
forståelse for centrale begreber, teorier og metoder, der omhandler
styring af en given virksomheds innovative aktiviteter i form
af produkter, serviceydelser og procesinnovation – såvel nationalt
som internationalt.
Der opereres med en strategisk indfaldsvinkel med inddragelse af
markedsmæssige, kulturelle, konkurrencemæssige og ledelsesmæssige
forhold, som kan påvirke en given virksomheds
innovationsbeslutninger.
Fagmodulet anlægger en markedsorienteret tilgang, men bygger også
på fagområder som strategi, organisationsudvikling og ledelse.
Kurset vil især fokusere på følgende emneområder:
- Centrale begreber, modeller og teorier indenfor markedsledelse,
innovation og produktpolitik
- Omverdensanalyser og strategisk usikkerhed/scenario
formulering
- Produktudvikling & virksomhedsstrategi
- Produktudvikling og innovation som handlingsparametre
- Produktudviklingsmodeller
- Markedsorientering og innovation
- Innovation som en sustainable competitive advantage (SCA)
- Hvilke faktorer, der kan påvirke en virksomheds
innovationsbeslutninger
- Brugerdrevet innovation
- Hvordan en virksomhed kan opbygge et innovationsfremmende miljø
med fokus på de relationer på tværs af funktionsområder i
virksomheden, der er vigtige for at innovative aktiviteter kan
blive en succes
- Økonomiske overvejelser omkring udbytte af innovationer
- Innovationsstrategi, forandringskapacitet og
implementering
- Hvordan nye innovative virksomheder kan etableres
- Læring omkring produktudvikling og innovation
- Business Model Canvas som ramme for analyse af
forretningsmodeller
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Dialogforelæsninger, øvelser, workshops,
caseoplæg med efterfølgende plenumdebat samt læring via elektronisk
læringsplatform. |
Feedback i undervisningen |
Der ydes som hovedregel kollektiv feedback. Ved
besvarelser af caseopgaver kan der gives individuel
feedback. |
Studenterarbejdstimer |
Forberedelse, inkl. casebesvarelser |
200 timer |
Tilstedeværelse/dialogundervisning |
51 timer |
Eksamensaktiviteter |
33 timer |
|
Yderligere oplysninger |
Studieansvarlig, lektor Claus Varnes
|
Foreløbig litteratur |
Meddeles senere.
|