2019/2020 DIP-DORGO1032U HD i Organisation og Ledelse – dynamikker og dilemmaer
English Title | |
HD i Organisation og Ledelse – dynamikker og dilemmaer |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 15 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (2. del)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 02-12-2019 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende ved
fagets afslutning opfylde følgende læringsmål:
• Den studerende skal gennemføre og begrunde datagenerering i forhold til et identificeret og afgrænset organisatorisk/ledelsesmæssig problem. • Den studerende skal foretage et begrundet til- og fravalg af teori indenfor fagets pensum med henblik på at analysere et empirisk materiale med særligt fokus på forskellige aktørers positioner, perspektiv, og handlerum. • Den studerende skal med udgangspunkt i teori kunne konstruere nye handlemuligheder i forhold til det valgte problem. • Den studerende skal kritisk reflektere over teoriers anvendelighed til at analysere den valgte problemstilling og til at udpege nye handleveje. • Den studerende skal reflektere over egen rolle/position i forhold til det valgte problem og i undersøgelsen heraf. • Den studerende skal formulere sig på en sproglig korrekt, klar og sammenhængende måde. |
||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes: 1
Obligatoriske
hjemmeopgaver
På Organisation og ledelse - dynamikkere og dilemmaer skal der laves 3 individuelle hjemmeopgaver som bygger oven på hinanden samt gives feedback på medstuderendes opgaver. Den tredje og dermed sidste hjemmeopgave inkl. feedback er obligatorisk og skal laves for at kunne indstille sig til eksamen. Formålet med hjemmeopgaverne er at udvikle de studerendes evne til at udpege og analysere en organisatorisk virkelighed på en systematisk og detaljeret måde. I forhold til de individuelle hjemmeopgaver arbejder vi ligeledes med, at I som studerende læser hinandens opgaver og giver kommentarer og feedback til disse i et særligt online system som hedder Peergrade. Feedback gives ifølge et struktureret skema som det online-system vi bruger, tilbyder. Instruktioner til opgaven gives i undervisningen herunder hvor mange sider de enkelte opgaver må være. En sider må i gennemsnit ikke indeholde mere end 2.275 anslag (inkl. mellemrum). (Fx svarende til 35 linjer á 65 anslag). Siderne skal have en margen på mindst 3 cm. i top og bund og mindst 2 cm. i hver side. Skrifttypen skal være på minimum 11 pitch. Tabeller, figurer, illustrationer og lign. tæller ikke med i antallet af anslag, men berettiger ikke til at overskride det fastsatte maksimale sidetal., ekskl. litteraturliste. |
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Dette modul bygger videre på det faglige fundament den
studerende har erhvervet sig i grundmodulet og går i dybden med
enkelte elementer/problemstillinger herfra såvel som med et antal
nye. Mens undervisningen på 1. modul fokuserer på grundelementer i
en organisatorisk virkelighed, fokuserer undervisningen på dette
modul på organisatoriske dynamikker, med et særligt fokus på
handleniveauet og hvad som konstituerer handlemuligheder. Formålet
hermed er at skabe et fundament for at kunne finde nye og
konstruktive muligheder for at påvirke den organisatoriske praksis.
Formålet med dette modul er at bibringe deltagerne
forskningsbaseret viden om og forståelse for den organisatoriske
dynamik og de dilemmaer, som den organisatoriske aktør er nødt til
at håndtere. Modulet søger at kvalificere den studerendes evne til
at reflektere over sine egne og andres handleuligheder, til at
udvikle en bredere vifte af handlingsalternativer, og til en dybere
forståelse for handlingers muligheder og konsekvenser.
|
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
De undervisningsformer, der anvendes til at
formidle det faglige indhold, teoretisk såvel som praktisk,
omfatter: oversigtsforelæsninger, mindre (diskussions)opgaver i
timerne, case undervisning såvel som deltager-fremlæggelser, der
kan eksemplificere hvorledes fagets problemstillinger udspiller sig
i egne organisationer. Hertil kommer at deltagerne skal deltage i
diskussioner på CANVAS som foregår i perioden mellem fagets
worksop-dage.
Oversigtsforelæsninger giver overblik over teorien, mens de øvrige undervisningsformer skærper deltagernes evner til selv at arbejde med stoffet, både i forbindelse med andres og egen virksomhed. Undervisningen er tilrettelagt således, at det forventes at deltagerne har gjort sig bekendt med stoffet på forhånd. |
||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
LEARN-refleksioner, quizzes, multiple choice tests, Peer-Feedback | ||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||
Workshopsundervisningen foregår fredag og lørdag i uge 6, 10, 14, 18.
Imellem hver workshop vil der foregår Blended Learning aktiviteter
|
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Bøger
Kompendium: Organisation og ledelse – Dynamikkere og dilemmaer 2020 |