2019/2020 DIP-DREGO1040U Eksternt regnskab
| English Title | |
| Financial Accounting |
Kursusinformation |
|
| Sprog | Dansk |
| Kursets ECTS | 10 ECTS |
| Type | Obligatorisk |
| Niveau | Diplom |
| Varighed | Et semester |
| Starttidspunkt | Efterår |
| Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
| Studienævn |
Studienævnet for HD (2. del)
|
| Kursusansvarlig | |
|
|
| Studieadministrator
for HD(R):
Pia Clasen Mail: hdr@cbs.dk |
|
| Primære fagområder | |
|
|
| Undervisningsformer | |
|
|
| Sidst opdateret den 08-05-2019 | |
Relevante links |
| Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||||||
| Viden:
• På det teoretiske plan giver faget den studerende en forskningsbaseret viden om brugernes beslutningsmodeller og informationsbehov, alternative overskud- og kapitalbegreber og årsregnskabets underliggende begrebsramme. Desuden giver faget viden om de forskningsmetoder, som danner grundlag for den empiriske og normative regnskabsforskning. • På det praktiske plan opnår den studerende viden om de forskellige regelsæt, der regulerer regnskabsaflæggelsen i love og standarder, og hvordan regelsættende implementeres i udarbejdelsen af årsrapporter. • Regelsættenes præcisering af definitioner, indregningskriterier og målegrundlag giver de studerende mulighed for at forstå og reflektere over de konsekvenser, som reguleringens formue (balance-)orienterede overskud- og kapitalbegreber får for virksomheders regnskabsaflæggelse i praksis. Færdigheder: Den studerende skal kunne: • Identificere de centrale problemer, som opstår i forbindelse med udarbejdelse af årsrapporter og de områder af det gældende regelsæt, som bør inddrages i deres løsning. • Anvende begrebsrammen som grundlag for indregning, måling og præsentation af væsentlige regnskabsposter i årsrapporten. • Forholde sig kritisk til indholdet af udarbejdede årsrapporter og om nødvendigt stille forslag til ændringer. • Gennemføre en analytisk bearbejdning af årsrapportens generelle oplysninger med henblik på dækning af forskellige regnskabsbrugeres specifikke informationsbehov. • Formidle faglige problemstillinger i relation til udarbejdelsen af koncernregnskaber og til forskelle i moder- og koncernregnskabers informationsværdi for brugerne. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
| Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Fagets indhold:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
| Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||||||
| Undervisningen foregår på hold af ca. 50
studerende
Undervisningen omfatter dialogforelæsninger med tilhørende opgaver/cases, som knytter sammenhængen mellem teori og praksis. I tillæg hertil vil der være undervisningsvideoer, der dækker centrale dele af pensum samt quizzer (selvtræning) omhandlende spørgsmål til hvert kapitel. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
| Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||||||
| Brug af øvelser/cases.
Flervalgsopgaver (Multiple Choice) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
| Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
| Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Studiestart: tirsdag uge 33 for alle studerende uanset valg af undervisningsdag. Faget slutter i uge 43
Undervisning:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
| Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Litteraturen offentliggøres på MY CBS og CBS Canvas juli/august
Vær opmærksom på, at E-bøger ikke må medbringes til eksamen. |
||||||||||||||||||||||||||||||||