2019/2020  KAN-CCMAO1024U  Skatteret 2

• Skatteret/Tax law
  • Blended learning
Sidst opdateret den 03-04-2020

Den studerende skal kunne anvende den juridiske metode i relation til de skatteretlige regler på en konkret, ukendt og kompliceret problemstilling indenfor de grundlæggende principper for indkomstopgørelsen.
Indenfor fagets indhold skal den studerende kunne:
  • Kunne forklare skattens beregning, opkrævning og inddrivelse
  • Kunne forklare hvorledes moms og afgifter skal behandles
  • Identificere skatteretlige problemstillinger
  • Vurdere om fakta i en konkret situation er relevant for den skatteretlige problemstilling
  • Analysere den skatteretlige problemstilling med henvisning til de relevante retskilder og konkludere i form af løsningsforslag
  • Argumentere for den foreslåede løsning på den skatteretlige problemstilling
  • Forklare skatteretlige problemstillinger og løsningsmodeller på et klart og korrekt sprog
Forudsætninger for at deltage i kurset
Skatteret 2 omhandler primært de særlige regler som gælder for familiebeskatning, selskabsbeskatning og virksomhedsbeskatning.
Skatteret 2 er en overbygning på faget Skatteret 1 og forudsætter indsigt svarende til deltagelse i faget Skatteret 1.
Skatteret 2:
Prøveform Skriftligt produkt udarbejdet hjemme
Omfang af skriftligt produkt Se nedenfor
Der er intet maksimum side tal - I har 4 timer til at besvare eksamensopgaven.
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Sommer

Eksamen afvikles som en 4 timers skriftlig hjemmeopgave.

Fagbeskrivelse

Fagets formål er at give de studerende et indgående kendskab til de særlige problemstillinger, der opstår i relation til beskatning. Dette fag bygger oven på faget Skatteret 1, hvor alle de grundlæggende principper for beskatningen blev behandlet. Fokus i Skatteret 2 vil være på de særlige regler som yderligere gælder for bl.a. familier, selskaber og erhvervsdrivende mv.

Indhold

Der indledes med en kort opsummering af de generelle principper for beskatning. Derefter behandles de særlige regler, som gælder hvis skatteyderne indgår i en familie. Herefter behandles reglerne for, hvilke skattesubjekter der er omfattet af den danske beskatning.

En stor del af faget indeholder selskabsbeskatningen, hvor forskellige former for selskaber indgår. De særlige skattemæssige forhold for selskabets ejere gennemgås ligeledes. I sammenhæng med selskabsbeskatningen behandles de skattemæssige muligheder en erhvervsdrivende har, hvis denne ikke ønsker at lade sin virksomhed indgå i et selskab. Der gives en introduktion til behandlingen af moms og afgifter, og endelig behandles hvorledes skatten beregnes, opkræves og inddrives.

Undervisningen er overvejende baseret på dialogforelæsninger, holdgennemgang af cases samt frivillige skriftlige afleveringsopgaver. Derudover indgår yderligere "blended learning-elementer" i undervisningen.
Løbende på opfordring, i forbindelse med case-gennemgangen på holdene samt ved returnering af afleveringsopgaver. Derudover vil de studerende få feedback ved deltagelse i blended learning-aktiviteter.
Undervisning 48 timer
eksamen 4 timer