2019/2020 KAN-CCMVV1734U Sociale medier og organisationer
English Title | |
Social media and organizations |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for cand. merc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 11-02-2019 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||
Ved eksamen skal den studerende på selvstændig
vis:
|
||||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||||||
Grundlæggende organisationsteoretisk forståelse. | ||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||
Sociale medier har i de seneste år ikke alene fået større indflydelse på vores hverdag, men også på hvordan arbejde organiseres og udføres. I faget udforsker vi hvordan sociale medier forstået som et nyt vilkår for arbejdspladser producerer hvad der er blevet betegnet som mere åbne organisationer hvor der i forhold til bl.a. klassiske bureaukratier er mere kommunikation, inddragelse og udvikling. Disse åbne organisationer har dog også ulemper, og faget fokuserer derfor på fordele og ulemper ved sociale medier som et nyt vilkår for organisationer.
Fx ændrer sociale medier de måder kolleger interagerer på, mulighederne for at ansatte på arbejdspladsen kan ytre sig, og kan give en masse spildtid i form af privat brug af sociale medier i arbejdstiden. Derudover giver sociale medier eksterne interessenter mulighed for i langt højere grad end tidligere at ytre sig om, og derfor blande sig i, hvordan arbejdsopladsen bør opføre sig.
Udover at definere hvad sociale medier er, analyserer og diskuterer faget konsekvenserne ved sociale medier som et nyere vilkår for organisationer ud fra seks temaer, som i nogen grad er påvirket af hinanden:
1. Den åbne organisation. Sociale medier inviterer til deltagelse på helt andre måder end fx analoge møder. Denne åbenhed skaber andre måder at koordinere og motivere på, og kan bl.a. betragtes som en markant revolution af klassiske organisatoriske processer og strukturer.
2. Vanedannende. Sociale medier som fx Facebook og Twitter er stærkt vanedannende, hvilket fører til at mange mennesker i løbet af en arbejdsdag bruger meget tid på sociale medier uden at dette er relevant for arbejdet. I nogle tilfælde kan det ligefrem være skadeligt for arbejdet.
3. Grænseoverskridende. Sociale medier nedbryder grænsen mellem arbejdet og fritiden, hvilket kan skabe behov for retningslinjer for hvor ofte ansatte i løbet af arbejdsdagen må anvende sociale medier til privatbrug.
4. Kommunikationsmønstre. Sociale medier på arbejdsplasen - som fx interne blogs - skaber muligheder for en friere dialog end traditionelt topstyret kommunikation, hvilket bl.a. understøtter ansattes muligheder for at ytre eventuel utilfredshed.
5. Interaktionsmønstre. Derudover giver sociale medier muligheder for at interagere på nye måder, hvilket forskningen bl.a. har understreget gavner samarbejde og videndeling. Noget tyder dog på, at sociale medier ikke fuldt ud kan erstatte ansigt-til-ansigt interaktioner.
6. Kriseledelse. Sociale medier ændrer ikke kun kommunikationsmønstre indenfor organisationer, men gør det også muligt for alle konstant at forholde sig til - fx føle sig krænket af - hvad organisationen gør, hvilket kræver at organisationer risikerer at befinde sig i shitstorms, som nødvendiggør et kriseberedskab.
Dermed giver kurset en forskningsbaseret forståelse af, hvordan sociale medier understøtter og udfordrer organisatoriske aktiviteter. |
||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen afvikles over 11 uger. Undervisningen i den første og sidste uge foregår som tilstedeværelsesundervisning, mens de øvrige forelæsninger foregår online. | ||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||
Der gives feedback på frivillige skriftlige opgaver. | ||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||||||
Faget er ikke et redskabsfag, og fokuserer derfor ikke på hvordan sociale medier fx anvendes til markedsføring. Derimod fokuserer faget på hvordan sociale medier påvirker de måder mennesker i organisationer bl.a. kommunikerer, arbejder sammen og er opmærksomme på organisationens omgivelser. |
||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||
Pensum består af en grundbog og en række akademiske artikler. Artiklerne kan tilgås via CBS Library. Den foreløbige litteratur er:
Grundbog Turco, C.J. (2016). The conversational firm. Rethinking bureaucracy in the age of social media. New York: Columbia University Press.
Akademiske artikler
|