2019/2020 KAN-CCMVV1735U Lederskabet under Forandring - dets indvirkning på organisatorisk adfærd
English Title | |
Changes in Leadership - the impact on organisational behaviour |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår, Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 60 |
Studienævn |
Studienævnet for cand. merc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 24-06-2019 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||
Målet er, at de studerende efter at have deltaget
i faget "Lederskabet under Forandring og dets invirkning på
organisatorisk adfærd" kan
|
||||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||||||
Det forudsættes at de deltagende har kendskab til organisationsteori, ledelse og organisationspsykologi på HA-niveau eller tilsvarende. | ||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||
I dette fag vil vi undersøge hvorledes ledelse er under pres, som følge af en række forskellige omstændigheder; både interne og eksterne. Selve lederskabet er derfor udsat for forandring. Både i rollens udformning og den måde hvorpå den udleves og påvirker organisationen gennem ændret interageren og råderum. Der vil blive sat fokus på hvilke faktorer, der kræver særlig opmærksomhed når man ikke længere kan bruge en ‘standard model‘ for ledelse.
Den metodiske tilgang til kurset er eksempel-baseret med feedback-øvelser og rolleanalyse; deltagerne vil arbejde med eksempler på lederskab i forandring og kortlægge samt analysere organisatoriske konsekvenser ved disse. Dette bliver suppleret ved at undersøge det som ikke kan ”fanges” kognitivt og anvender tolkning af emotionelle data ved at anvende forskellige psykodynamiske og systemiske teori perspektiver, kompleksitets teori og identitets teori med henblik på at tegne et bredt nuanceret billede af Lederskabet i forandring. Der arbejdes på tre niveauer; individ, gruppe og organisation og samspillet mellem dem.
Kurset har stor praksis relevans grundet anvendelsen af eksempel-baseret læring samt erfaringslæring. I kursus forløbet vil der være gæsteforelæsere, hvoraf flere har praktisk erfaring med implementering af markante forandrings initiativer, samt undervisere med stor ekspertise i organisatoriske forhold og de ændrede vilkår hvorunder ledelse udleves. Kurset er meget intensivt og stiller store krav til villighed fra deltagernes side om at undersøge og diskutere aktuelle sager i lys af litteraturen, det teoretiske materielle, de anvendte eksempler samt erfaringer fra det eksperientielle læringsforløb. Det er et krav at de studerende deltager i et eksperientielt læringsforløb; gruppe relations øvelse af seks (2) timers varighed, der ligger sen eftermiddag, tidlig aften.
Personlig udviklings potentiale: Kurset fokuserer på at udvikle deltagernes evne til at analysere samspillet mellem ledelse og kontekstuelle faktorer, der har indflydelse på organisatoriske forhold i et lederskabs perspektiv. Det sker gennem kursets samarbejdende form og indhold. |
||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||
Kurset består af en blanding af forelæsninger,
gæste forelæsning og case eksempler
som deltagerne skal arbejde med, og vil derudover også indeholde en eksperientiel baseret arbejdskonference af 6 timers varighed. Det tilrådes de studerende at deltage, da denne konference form tilføjer en oplevelses baseret dimension af pensum, og dermed giver bedre forudsætninger for at opnå læringsmålene. Kurset indeholder en stærk blanding af teori og praksis og sigter derved både på at øge deltagernes viden indenfor området, som at øge til deres erfaringsgrundlag gennem at inddragelse af en eksperientiel dimension i læringsprocessen. |
||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||
Der vil være indlagt feedback efter deltagelse i gruppe relations øvelsen. | ||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||
|