2019/2020 KAN-CCMVV1903U Strategi og kontrakter
| English Title | |
| Strategy and Contract Management |
Kursusinformation |
|
| Sprog | Dansk |
| Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
| Type | Valgfag |
| Niveau | Kandidat |
| Varighed | Et semester |
| Starttidspunkt | Efterår |
| Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
| Studienævn |
Studienævnet for cand. merc.
|
| Kursusansvarlig | |
|
|
| Primære fagområder | |
|
|
| Undervisningsformer | |
|
|
| Sidst opdateret den 22-03-2019 | |
Relevante links |
| Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
Målet med faget er, at den studerende efter
undervisningsforløbet i faget kan
|
||||||||||||||||||||||||
| Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||
| Der kræves kendskab til mikro-teori, som undervist i på HA. | ||||||||||||||||||||||||
| Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
| Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
|
At kunne koncipere og forhandle kontrakter og styre samarbejder ved hjælp af kontrakter er en efterspurgt kompetence i erhvervslivet og i det offentlige. Fagets formål er at give den studerende kendskab til både den klassiske og den moderne kontraktteori, der inddrager adfærdsøkonomisk teori, med henblik på at sætte den studerende i stand til at forhandle og koncipere kontrakter samt i praksis styre et kontraktligt samarbejde på en hensigtsmæssig måde, herunder på en måde der tilgodeser virksomhedens overordnede strategi. Undervisningen skifter mellem teori, eksperimenter og eksempler fra praksis. I en afsluttende case skal de studerende angive, hvordan kontrakten bedst konciperes, og efterfølgende styres vha. moderne principper for kontraktstyring (contract management). |
||||||||||||||||||||||||
| Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
| Undervisningen vil i vid udstrækning finde sted som forelæsninger men under forelæsningerne vil de studerende ikke sjældent skulle løse opgaver i grupper. E-learning vil indgå i nogen grad, f.eks ved feedback gennem peer-grading. Et online spil er også planlagt, ligesom der vil være et online-forum for diskussioner af vigtige pointer i undervisningen. | ||||||||||||||||||||||||
| Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
|
Feedback vil i nogen grad af afhænge af holdets størrelse. Midtvejs vil en opgave blive udleveret med henblik på peer-grading. Når grupper i klasse-undervisningen løser opgaver, vil feedback vil blive givet af underviserene ved den efterfølgende gennemgang af opgaven. |
||||||||||||||||||||||||
| Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
| Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||
|
Kurset hører først og fremmest ind under emnerne kontrakteori og adfærdsøkonomi. |
||||||||||||||||||||||||
| Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
|
Baker, George P., Michael C. Jensen, and Kevin J. Murphy. 1988. “Compensation and Incentives: Practice vs. Theory.” The Journal of Finance43(3):593–616. Brandts, Jordi, Gary Charness, and Matthew Ellman. 2014. “Let ’ s Talk : How Communication Affects Contract Design.” Bretan, H and Lando, H: The Business Imperatives of Speed to Contract: Changing the Mindset in Drafting and Negotiating Business-to-Business Contracts. Endnu ikke publiceret. Fehr, Ernst, Alexander Klein, and Klaus Schmidt. 2001. “Fairness, Incentives and Contractual Incompleteness.” ssrn paper. Klein, Benjamin. 1996. “Why Hold-Ups Occur: The Self-Enforcing Range of Contractual Relationships, Economic Inquiry 34(3):444. Lando, H. and Norden, G: Lando and Nordén: A Note on the Coase theorem Poppo, Laura and Todd Zenger. 2002. “Do Formal Contracts and Relational Governance Function as Substitutes or Complements?” Strategic Management Journal23(8):707–25. Sobel, Joel. 2005. “Interdependent Preferences and Reciprocity.” Journal of Economic Literature43(2):392–436. |
||||||||||||||||||||||||