Læringsmål |
Målet med faget er, at den studerende efter
undervisningsforløbet i faget kan
- Redegøre for betydningen af kreditinstitutter
- Redegøre for udviklingen inden for kreditinstitutter, herunder
muligheder og udfordringer som følge af fintech (financial
technology)
- Redegøre for tilsyn med kreditinstitutter
- Redegøre for lovmæssige krav til ledelsen af
kreditinstitutter
- Demonstrere tilstrækkelig overblik over regnskabslovgivning og
regnskabsstandarder til at kunne udpege relevante bestemmelser til
løsning af praktiske problemer.
- Redegøre for krav til solvens og likviditet
- Demonstrere overblik over krav til revision af banker, herunder
samspil med Finanstilsynet
|
Forudsætninger for at deltage i kurset |
Der kræves et grundlæggende kendskab til
International Financial Reporting Standards og kendskab til
teknikker for regnskabsanalyse. |
Prøve/delprøver |
Banksektoren:
Regulering og finansiel rapportering:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig stedprøve |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Varighed |
20 min. pr. studerende, inkl. votering,
karaktergivning og begrundelse |
Forberedelse |
Uden forberedelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Vinter |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær
prøve
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Fagets formål er at give den studerende kendskab til udvalgte
emner relateret til kreditinstitutter omfattende aktiviteter,
regulering og tilsyn, finansiel rapportering, revision samt
konsekvenserne af finanskrisen og nyere teknologier (fintech).
Faget er baseret på, at den studerende som forberedelse til de
enkelte lektioner læser relevant litteratur samt løser eventuelle
cases, som vil danne grundlag for undervisningen. Lektionerne vil
bestå af en kombination af oversigtsforelæsninger og diskussion af
litteratur og cases. Undervisningen er således baseret på
dialogbaseret pædagogik og stiller store krav til den studerendes
forberedelse og aktive deltagelse.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Forelæsninger samt dialogbaseret undervisning på
baggrund af litteratur og cases. |
Feedback i undervisningen |
Facilitering af gruppediskussioner omkring
case-problemstillinger, herunder underviserfeedback på
diskussionen. |
Studenterarbejdstimer |
Undervisningstimer |
33 timer |
Forberedelse til undervisning |
140 timer |
Eksamensforberedelse |
30 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Henrik Barner Christiansen, Susanne Dolberg, Sean Hove, Peter
Rostrup Nielsen, og Lars Stage (2017) ”Pengeinstitutter i Danmark -
virksomhed og regulering”, 1. udgave, 2017, Karnov Group.
Relevant lovgivning, standarder og vejledninger samt litteratur
og fortolkningsbidrag relateret til regnskabsaflæggelse og revision
i kreditinstitutter.
|