2019/2020
KAN-CEMFO1051U Relationship Marketing
English Title |
Relationship
Marketing |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
7,5 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Kandidat |
Varighed |
Et semester |
Starttidspunkt |
Efterår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for cand. merc.
|
Kursusansvarlig |
- Claus Varnes - Institut for Afsætningsøkonomi
(AØ)
|
Primære
fagområder |
|
Undervisningsformer |
- Tilstedeværelsesundervisning
|
Sidst opdateret den
20-06-2019
|
Læringsmål |
- Beskrive, klassificere, strukturere og kombinere fagets
begreber, teorier, metoder og modeller
- Identificere og udvikle relevante faglige problemer og
hypoteser ud fra marketing problemer, der igen er identificeret og
udviklet fra forretningsproblemer
- Analysere og syntetisere konkrete faglige problemer ved at
anvende fagets begreber, teorier, metoder og modeller
- Vurdere og formidle løsningen af faglige problemer selvstændigt
og på et reflekteret videnskabeligt grundlag
- Identificere og argumentere for supplerende litteratur som
understøtter fagets pointe om at marketing er et
forretningsanliggende gennem værdiskabelse for alle
interessenter
|
Prøve/delprøver |
Relationship
Marketing:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeprøve
Bemærk studieordningens bestemmelser om krav om
individualisering af opgavebesvarelsen. |
Antal personer i gruppen |
2 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 20 sider |
|
Den studerende kan vælge at skrive opgaven
alene |
Opgavetype |
Projektrapport |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato
og tidspunkt. |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Efterår |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Der stilles en ny eksamensopgave til
projektet til syge-/omprøven
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Der er ikke knyttet vejledning til udarbejdelsen.
Eksamensopgaven stilles umiddelbart efter afslutning af
undervisningen.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Fagets formål er at introducere de grundlæggende teorier og
metoder i det nye marketingkoncept, der har væsentlige
implikationer for virksomhedens marketingledelse. Desuden er
formålet at præsentere de nyeste teorier og metoder inden for
relationship marketing og demonstrere deres anvendelse på konkrete
cases fra praksis.
Fagets indhold.
Faget vil gå i dybden med følgende emner:
Det nye marketingkoncept - værdiskabelse
Relationer i marketing
Kundetilfredshed og –loyalitet
Kundeværdi
Kundeanalyser
Sammenhængen mellem medarbejdertilfredshed, kundeloyalitet og
virksomhedens lønsomhed
Fagets progression
Faget præsenterer et nyt udvidet syn på marketing som en strategisk
resource. Faget danner derfor et godt fundament for alle de øvrige
fag på linjen, såvel som flere af 3. semesters valgfag, og derfor
afholdes undervisningen koncentreret i starten af 1.
semester.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Undervisningen foregår som forelæsninger, cases
baseret på tekst, cases i form af gæsteforelæsere som praktiserer
fagets pointer, men også elementer fra blended learning vil også
være indkluderet i undervisningsformen. |
Feedback i undervisningen |
Undervisningen vil indeholde dialogbaseret
feedback ud fra de studerendes input til og aktive medvirken i
undervisningen.
|
Studenterarbejdstimer |
Forberedelse |
124 timer |
Undervisning |
32 timer |
Eksamen |
50 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Christopher, M, Payne, A. & Ballantyne, D. (nyeste version).
Relationship Marketing: Creating Stakeholder Value. Oxford,
England: Butterworth-Heinemann.
Hertil kommer artikler og yderligere
undervisningsmateriale.
|
Sidst opdateret den
20-06-2019