Læringsmål |
- Beskrive, klassificere, strukturere og kombinere fagets
begreber, teorier, metoder og modeller
- Identificere og udvikle relevante ’marketing research
problems’, ’marketing research questions’ og hypoteser på baggrund
af et ’marketing decision problem’
- Udvikle et relevant analysedesign, som vil være velegnet for et
givet ’marketing research problem’
- Vurdere og vælge relevante metoder til dataindsamling og
sampling
- Beskrive, vurdere, vælge og anvende
markedsanalyseteknikker
- Vurdere og formidle løsningen af konkrete ’marketing research
questions’ og ’marketing research problems’ selvstændigt og på et
reflekteret videnskabeligt grundlag
|
Prøve/delprøver |
Markedsanalyse: Integreret Projekt:
|
Prøvens
ECTS |
15 |
Prøveform |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeprøve
Bemærk studieordningens bestemmelser om krav om
individualisering af opgavebesvarelsen. |
Antal personer i gruppen |
2-3 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 60 sider |
|
Den studerende kan vælge at skrive opgaven
alene |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato
og tidspunkt. |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Vinter og Sommer |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Der stilles en ny opgave til
syge-/omprøven som udarbejdes individuelt. Projektopgaven må være
på max. 40 sider
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Eksamen vil finde sted i form af en projektopgave
(individualiseret i grupper a 2-3 studerende)
Projektopgaven er i to dele, der tager udgangspunkt i samme case
og belyser forskellige stadier i markedsanalyseprocessen. Der gives
ingen selvstændig vurdering af del 1 og del 2, da der er tale om en
samlet eksamen og en helhedsbedømmelse af de to dele. Der vil ikke
blive givet vejledning til udarbejdelsen af del 1 og del 2.
De studerende får præsenteret en konkret og autentisk case, og
skal så strukturere problemstillingen og med udgangspunkt i
'management decision problem' opstille relevante
'marketing research questions' og hypoteser. Herefter skal
de forskellige faser i markedsanalyseprocessen behandles.
Projektopgavens del I afsluttes med design af spørgeskema til en
kvantitativ undersøgelse. I del II fortsættes herfra med konkret
spørgeskema og indsamlede data, der nu skal analyseres med henblik
på belysning af de opstillede hypoteser og løsning af det
opstillede problem. Der lægges vægt på, at de studerende anvender
og relaterer teorierne og metoderne på området til løsning af den
praktiske projektopgave. Det er ikke nok at gennemføre en
statistisk analyse af data; analyseresultaterne skal omsættes og
anvendes til løsning af et management problem med klare
konklusioner og rekommandationer til problemejeren. Ved prøven skal
den studerende således vise evne til - gennem samarbejde med de
øvrige studerende i gruppen - at kunne strukturere og løse
komplekse problemstillinger, der har relation til de forskellige
faser i
markedsanalyseprocessen.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Fagets formål
Faget ”Markedsanalyse” er centralt på linjen. De til
rådighed værende data bliver kvantitativt og kvalitativt
flere, og mulighederne for at nyttiggøre disse data med henblik på
markedsføringsbeslutninger, på såvel det strategiske som det
taktiske niveau, forbedres. Dette sker både i takt med udviklingen
af nye deskriptive og normative modeller omkring virksomhedens
markedsføringsmæssige situation, og i takt med tilgængeligheden af
forbedret software til håndtering af disse data. En betydelig og
stadig stigende del af virksomhedens markedsføringsbeslutninger
bliver truffet på grundlag af information, der er indsamlet og
bearbejdet til det enkelte beslutningsproblem. Derfor er det
afgørende at have indgående kendskab til markedsanalyse.
Det overordnede formål med faget er at sætte den studerende i stand
til at identificere den nødvendige information, som skal danne
grundlaget for virksomheders gennemførelse af såvel taktiske som
strategiske markedsføringsbeslutninger. Desuden skal den studerende
kunne være i stand til at håndtere:
Identifikation af markedsanalyseproblemstillingen, samt specificere
denne i nogle helt konkrete hypoteser
Tilrettelægge og gennemføre alle nødvendige trin i
markedsanalyseprocessen
Analysere indsamlet informationer udfra relevante analysemetoder og
–teknikker
Rapportere og fremlægge undersøgelsens resultater, herunder angive
muligheden for implementering af disse
Fagets indhold
I faget behandles følgende emner:
Markedsanalyseprocessen og problemidentifikation
Kvalitative undersøgelser
Dataindsamlingsmetoder
Måling og skalering
Design af spørgeskema
Planlægning af stikprøver
Feltarbejde og præsentation
Tabelanalyse og hypotesetest
Analyseteknikker: variansanalyse, regressionsanalyse,
diskriminantanalyse, faktoranalyse,PLS-analyse
og klyngeanalyse (hovedvægten lægges på praktiske
anvendelser, vurdering af teknikkerne og deres forudsætninger, og
tolkning af analyseresultaterne).
Løbende i undervisningen indgår konkrete problemer, cases og
markedsdata fra praksis, samt brug af den statistiske programpakke
SPSS til den konkrete dataanalyse.
Faget har tæt relation til alle linjens øvrige fag på 1. og 2.
semester.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Forelæsninger, eksempler og øvelser.
Udover forelæsningerne gennemføres i slutningen af 1. semester og
i 2. semester øvelsesundervisning på mindre hold i anvendelsen af
analyseteknikker ved brug af den statistiske programpakke
SPSS. |
Feedback i undervisningen |
Undervisningen vil indeholde dialogbaseret
feedback fra de studerende og deres input til og aktive medvirken i
undervisningen.
|
Studenterarbejdstimer |
Undervisning |
74 timer |
Forberedelse |
246 timer |
Eksamen |
100 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Malhotra, Naresh K., Daniel Nunan, & David F. Birks (2017).
Marketing Research: An Applied Approach, Fifth Edition. Pearson
Education.
Jensen, Jan Møller & Thorbjørn Knudsen (2014). Analyse af
spørgeskemadata med SPSS: Teori, anvendelse og praksis, 3. udgave.
Odense: Syddansk Universitetsforlag.
|