2019/2020 KAN-CHRMO1086U Labour Economics
English Title | |
Labour Economics |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for cand. merc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 21-06-2019 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Fagets formål er at give de studerende en grundig indsigt i en række personaleøkonomiske problemstillinger tæt knyttet til HR praksisser. Faget analyserer og anviser løsninger på centrale koordinations- og motivationsproblemer i moderne organisationer, der er afgørende for værdiskabelsen. Det drejer sig f.eks. om hvordan man i anvendt økonomisk perspektiv vil 1) udvælge standarder for ansættelse, 2) forstå og løse rekrutteringsproblematikker, 3) designe jobs og organisationsstrukturer, 4) analysere kultur og sociale normer og udpeger deres betydning for værdiskabelse, 5) tilrettelægge kompetenceudvikling og 6) udvikle samarbejdsstrategier.
Faget er organiseret omkring udvikling af et sæt kernekompetencer, der vil gøre de studerende i stand til at analyse og anvise løsninger på de centrale HR problemstillinger, der behandles i faget i et organisationsøkonomisk perspektiv. Det betyder at faget i høj grad er orienteret imod design af HR ledelsesopgaver som f.eks. ansættelsespolitikker, jobbeskrivelser, organisationsdesign og medarbejderudviklingsstrategier i organisationer. Faget trækker i denne forbindelse på forskellige grene af labour economics inspireret af transaktionsomkostningsteori, kontraktteori, agent teori og spilteori.
Faget er progression til faget performance management i den forstand, at faget udbreder den økonomiske teoris anvendelse til også at omfatte andre centrale opgaver for HR funktionen, og tilføjer nye elementer i den økonomiske teoretisering af området. |
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Dialogbaserede forelæsninger, case-analyser, studenterpræsentationer, diverse opgaver og online quizzer. | ||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
De studerende vil modtage feedback på
præsentationer, opgaver, casearbejde og quizzer undervejs.
Som en vigtig del af feedbacken gennemføres nedenstående aktiviteter løbende: - Den studerende skal besvare 6-8 quizzer. Quizzerne stilles som forberedelse til de enkelte undervisningsgange og vedrører det anførte pensum til den enkelte undervisningsgang. - De studerende skal i grupper lave en præsentation hver. En præsentation er ca. 15 minutter lang og opsummerer den sidste undervisningsgang. Der vil være otte præsentationer i alt. |
||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Faget vil benytte sig af én tekstbog (Lazear, E. P. & Gibbs, M. (2014) Personnel Economics in Practice, Wiley) suppleret med udvalgte kapitler fra andre anerkendte bogudgivelser indenfor feltet samt videnskabelige artikler. Hertil vil en række teaching cases samt diverse opgaver blive brugt i undervisningen. |