English   Danish

2019/2020  KAN-CJURV7058U  Videregående markedsret

English Title
Advanced Market Law

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7,5 ECTS
Type Valgfag
Niveau Kandidat
Varighed Et semester
Starttidspunkt Efterår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og erhvervsjura, MSc
Kursusansvarlig
  • Jan Trzaskowski - CBS Law
Primære fagområder
  • Erhvervsjura/Business Law
  • Informationsteknologi/Information technology
  • Markedsføring/Marketing
Undervisningsformer
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 29-03-2019

Relevante links

Læringsmål
Det er fagets mål, at den studerende kan
  • redegøre for virksomheders og personers retsstilling på grundlag af de regelsæt, der indgår i pensum
  • identificere markedsretlige og dertil knyttede civilretlige problemstillinger i konkrete eksempler
  • placere konkrete markedsretlige problemstillinger i en overordnet sammenhæng på en måde, som demonstrerer overblik, indsigt og forståelse
  • analysere konkrete markedsretlige problemstillinger, argumentere for fagligt begrundede løsninger og foretage en kritisk bedømmelse af de retlige muligheder for undgå retlige indgreb, søgsmål og andre udfordringer
  • præsentere markedsretlige problemer, løsninger og argumenter på en systematisk og sammenhængende måde, der viser overblik, indsigt og forståelse for fagets problemstillinger.
  • reflektere over den samfundsmæssige betydning og begrundelse for en given retstilstand inden for fagets retsområde.
Forudsætninger for at deltage i kurset
Bestået HA(jur.) eller lignende, som giver et grundlæggende kendskab til markedsføringsretten
Prøve/delprøver
Videregående markedsret:
Prøvens ECTS 7,5
Prøveform Mundtlig stedprøve
Individuel eller gruppeprøve Individuel prøve
Varighed 20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Forberedelse Uden forberedelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Vinter
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Beskrivelse af eksamensforløbet

Der trækkes et emne, som vil danne grundlag for en dialog.

Kursets indhold, forløb og pædagogik

Markedsretten spiller en central rolle i at sikre en velfungerende markedsøkonomi. Kurset giver en solid forståelse af dansk og unionsretlig markedsføringsret og immaterialret med inddragelse af den nyeste forskning og med fokus på konkrete problemstillinger, herunder fx:

 

- Markedsføringsret og adfærdsforskning

- Produktspecifik regulering, herunder fødevarer og tobak

- Mediespecifik regulering, herunder tv-reklamer og sociale medier

- Persondataretlige grænseflser

- Produktefterligninger og konceptbeskyttelse

- Domænenavne og brug af forretningskendetegn på internettet

- Forretningskendetegn på Internettet, herunder domænenavne

- Ophavsretten i den digitale verden (online krænkelser, block chains mv.)

- Patentering af software (C 428/08, C 34/10)

- Parallelimport og kopiprodukter (Operation Singapore Case)

- Immaterialeretlige kontraktsforhold

 

Kurset sigter mod at tilvejebringe en nærmere indsigt i de forskelligartede juridiske risici og muliggøre saglige overvejelser over, hvorledes virksomheden kan minimere disse risici.

 

Beskrivelse af undervisningsformer
Forelæsninger og case diskussion
Feedback i undervisningen
Diskussion i plenum
Studenterarbejdstimer
Deltagelse i undervisning 33 timer
Forberedelse 87 timer
Eksamen og forberedelse heraf 87 timer
Foreløbig litteratur

Peter Møgelvang-Hansen mfl., Markedsføringsretten (3. udg. 2017).

Desuden artikler og andet materiale på Learn.

Sidst opdateret den 29-03-2019