2019/2020
KAN-CPSYO1621U Forandringsledelse
English Title |
Change Management |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
7,5 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Kandidat |
Varighed |
Et semester |
Starttidspunkt |
Forår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og psykologi,
MSc
|
Kursusansvarlig |
- Kirstine Zinck Pedersen - Institut for Organisation
(IOA)
|
Primære
fagområder |
- Organisation/Organisation
- Projekt- og forandringsledelse/Project and change
management
|
Undervisningsformer |
- Tilstedeværelsesundervisning
|
Sidst opdateret den
11-12-2019
|
Læringsmål |
Ved eksamen skal den studerende demonstrere evne
til at:
- Med udgangspunkt i kursuslitteraturen at identificere
organisatoriske forandringsproblemstillinger i praksis
- Foretage en teoretisk baseret analyse af en central
forandringsproblemstilling og evt. afledte problemstillinger ved
brug af teorier fra flere af kursets temaer
- Diskutere og vurdere de anvendte teorier og deres analytiske
potentiale
- Diskutere og vurdere analysens resultater med henblik på at
kunne udpege muligheder og begrænsninger for forandringsledelse i
praksis
- Udvise en høj grad af overblik over og forståelse for fagets
pensum
|
Prøve/delprøver |
Forandringsledelse:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 10 sider |
Opgavetype |
Casebesvarelse |
Varighed |
72 timer til udarbejdelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Forår og Forår |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Til reeksamen vil der blive
udleveret ny case. Ligesom ved den ordinære prøve, udarbejdes den
nye besvarelse indenfor rammerne af 72 timer og på maks. 10
sider.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Eksamen er en 72-timers skriftlig hjemmeopgave på maks. 10
sider. Opgaven baseres på en udleveret case, som de
studerende forventes at analysere med udgangspunkt i konkrete
spørgsmål og ved hjælp af teorier og litteratur fra
pensum.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Faget fokuserer på forandring som fænomen og på hvordan
organisatorisk forandring kan forstås, analyseres og håndteres. Der
introduceres til klassiske og nyere forandringsteorier, samt cases
(via teksterne eller selvstændige minicases) som tager udgangspunkt
i forskellige typer af forandringsprocesser. I undervisningen
fokuserer vi både på, at diskutere fagtermer og begreber, og på at
sætte disse ind i en praksisnær sammenhæng (både med henblik på
teoretisk informeret analyse og praksis). Vi arbejder på den ene
side med specifikke årsager til organisationsforandringer fx
fusioner, downsizing, introduktion af ny teknologi og på den anden
side med bredere forandringstemaer såsom udvikling af identitet i
organisationen, lederens udfordringer i arbejdet med at initiere og
implementere forandringsprocesser, og mennesket i
forandringsprocessen – herunder modstand mod forandring. Fagets mål
er at øve de studerendes blik for forskellige typer af forandringer
og forandringsproblematikker og evne til at anlægge en
reflekterende, analytisk tilgang til organisatorisk
forandring.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Undervisningen forløber som storhold i en
kombination af holdundervisning, gruppearbejde, diskussioner,
øvelser og feedback sessioner. |
Feedback i undervisningen |
Der gives løbende feedback i undervisningen fra
både undervisere og medstuderende i forbindelse med øvelser,
diskussion og studenteroplæg.
Faget afsluttes desuden med en eksamensforberedende feedback
workshop, hvor de studerende i grupper træner brug af
kursuslitteratur i forbindelse med en konkret forandringscase.
Dagen indeholder case-arbejde, præsentationer og feedback
sessioner.
|
Studenterarbejdstimer |
Undervisning |
36 timer |
Feedback workshop |
8 timer |
Eksamensopgave |
72 timer |
Forberedelse til undervisning og eksamen |
90 timer |
|
Foreløbig litteratur |
- Kompendium og download (fremgår af
lektionsplan)
|
Sidst opdateret den
11-12-2019