2019/2020 KAN-CPSYO1802U Eksperimentel metode
English Title | |
Experimental methods |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og psykologi,
MSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 21-06-2019 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
Kursets overordnede læringsmål er at lære de
studerende at forholde sig kritisk til egne og andres
eksperimentelle undersøgelser, herunder f.eks. balancen mellem
eksperimentel kontrol og generel validitet, valget af statistisk
eller eksperimentel kontrol, valget af statistiske metoder, samt
sikring af undersøgelsens validitet og reliabilitet.
Ved endt kursus skal den studerende kunne:
|
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Rygraden i kurset er en forelæsningsrække, som indledningsvist gennemgår de grundlæggende begreber og aspekter ved eksperimentelle metoder, for derefter at udfolde en række centrale eksperimentformer og tilhørende anvendelsesmuligheder, tilgange til dataanalyse, samt konsekvenser for datafortolkning og konklusioner. Hertil kommer vi blandt andet til at dække skabeloner for godt design, forskellige eksperimentelle paradigmer, statistisk og eksperimentel kontrol, validitet og reliabilitet, etikken i eksperimentelle undersøgelser, samt udvalgte statistiske analysemetoder.
Kurset vil samtidig illustrere, hvordan eksperimentelle metoder anvendes på forskelige videnskabelige og praktiske områder, herunder kognitionspsykologi, adfærdsøkonomi, organisationsteori og forbrugeradfærd.
Kurset vil have særlig vægt på kritisk at forstå resultater, således at forelæsningerne ikke fremstår udelukkende normative, men også kritiske. Gennemgående for alle forelæsninger vil være et fokus på, hvad der udgør gode data, og hvordan disse underbygger teoretiske og praktiske bidrag. Vi vil også beskæftige os med etiske dimensioner, herunder gennemgang af cases hvor manipulation og bedrageri har fundet sted.
Sideløbende med forelæsningsrækken er to øvelsestimer i uge 44 og 48, hvor der sættes fokus på dataanalyse og udvalgte problemstillinger i fagets pensum. Her er formålet samtidig at give plads til spørgsmål og undringer fra de studerende, samt at angribe materialet fra andre vinkler.
Kurset kører sideløbende med faget Adfærdsøkonomi, og der lægges vægt på sammenhængene mellem de to fag. |
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Undervisningen omfatter forelæsninger og øvelsestimer på hold. | ||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Der gives feedback gennem diskussioner i forelæsninger og øvelsestimer, samt i vejledning i forbindelse med eksamen. | ||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Praksisforløbet bruger udvalgte kapitler fra Agresti et al. Statistics: The Art and Science of Learning from Data (Pearson). Derudover består pensum af forskningsartikler. |