2019/2020 KAN-CPSYO1803U Integreret projekt i proceskonsultation
English Title | |
Integrated Project in Process Consultation |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og psykologi,
MSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 11-12-2019 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||
Ved eksamen skal den studerende demonstrere evne
til at:
|
||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||
Integreret Projekt i Proceskonsultation fokuserer på evnen til at designe og planlægge interventioner i organisatoriske forandringssituationer, og til at gennemføre interventionsarbejde – med en proceskonsultativ tilgang og i relation til en organisation/klient. Fagets mål er at udvikle de studerendes evne til at arbejde praktisk med og i en konsultativ rolle, samt at reflektere over forskellige interventionsmetoders relevans og effekter i konkrete organisatoriske sammenhænge.
Faget er centreret omkring en konkret, selvvalgt case, hvor de studerende i grupper (2-4 personer) identificerer og kontakter en organisation, og træffer aftale med denne om et samarbejde. Fagligt trækker faget på indholdet i to af semestrets andre fag: Organisationsudvikling i Praksis og Forandringsledelse. Pensum, tilgange og redskaber fra de to andre fag skal således bruges, både i det konkrete arbejde med den selvvalgte case og i forbindelse med udarbejdelsen af den skriftlige projektrapport (jfr. betegnelsen ’integreret’). |
||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen består af en
introduktionsforelæsning, en central workshop, samt fire
klyngevejledninger hvor flere grupper vejledes sammen. I de to
sidstnævnte aktiviteter er der plads til at de studerende selv kan
arbejde i forskellige roller og med forskellige opgaver – i
relation til proceskonsultativt arbejde. Workshoppen er en ’action
learning’ workshop, som bygger på idéen om en læringsproces hvor
deltagerne undersøger egne handlinger og erfaringer med henblik på
udvikling og forbedrede præstationer – i samarbejde med andre og i
mindre grupper. Her deles holdet op i to - workshoppen afvikles
således to gange. I klyngevejledningen arbejdes der med udviklingen
af hver enkelt gruppes projekt via formatet ’reflekterende team’.
Faget udgør 206 arbejdstimer, hvor langt hovedparten er gruppens arbejde med udviklingen af projektet. |
||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||
Feedback indgår som en del af action learning
workshoppen samt i klyngevejledningen. Hertil kommer, at
udviklingen af faget/projektet knytter sig tæt til undervisningen i
faget Organisationsudvikling i Praksis, som i høj grad
øvelsesbaseret, og hvor drøftelser af arbejdet med det integrerede
projekt vil indgå.
|
||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||
Faget trækker på litteratur fra fagene Organisationsudvikling i praksis og Forandringsledelse. Enkelte tekster vil indgå som forberedelse til action learning workshoppen, TBA på CBS Canvas |