2019/2020 KAN-CSHRO1703U Arbejdsmarkedsteori og -analyse
English Title | |
Labour Market Theory and -Analysis |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Tredje quarter, Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for cand.soc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 31-03-2020 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
HRM praksis handler ikke kun om organisationer, men derimod også om er samtidigt forankret i institutionelle rammer i det omgivende samfund, hvoraf arbejdsmarkedet og arbejdsmarkedets institutioner er nogle af de vigtigste. Helt konkret befinder organisationer sig både på et produkt-/servicemarked og et arbejds(-kraft) marked, hvor HRM skal sikre succes på det sidste. Strategisk at tænke HRM som en ressource for en virksomhed indebærer derved også at HRM formår at navigere i forskellige arbejdsmarkedsstrategier og forstår de udfordringer der kan vanskeliggøre disse.
Faget lægger vægt på bred både at skabe en bredere kendskab til arbejdsmarkedsteori og institutionerne på arbejdsmarkeder (med fokus på det Danske arbejdsmarked), samt at udvikle de studerendes analytiske egenskaber, der gør dem i stand til at analysere en virksomheds mulige arbejdsmarkedsstrategier og koble dette til en HR praksis.
Faget er bygget op i to dele; Den første del giver en bredere indsigt i centrale arbejdsmarkedsbegreber og -modeller, med afsæt i den danske model, Faget berører derfor fagforeningers, aftalesystemers og arbejdsmarkedslovgivnings påvirkning af HRM. Den anden del giver indsigt i to forskellige arbejdsmarkedsstrategier hhv. orientering mod det interne og eksterne arbejdsmarkeder. Her fokuseres der på centrale udfordringer for hhv. den ene og den anden strategi i forhold centrale arbejdsmarkedsbevægelser f.eks. segmentering, migranter og grænseløse karrierer.
Fagets er opbygget som et blended learning, hvorved der forud for forelæsningerne er indlagt online videoer og quizzer, der skal støtte de studerende i pensum læsning, mens forelæsningerne er tiltænkt til at bygge oven på denne tilegnede viden, og de studerende vil arbejde analytisk med de centrale tematikker og begreber.
|
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformen er blended baseret på online
videoer, quizzer samt tilstedeværelsesundervisning baseret på en
vekselvirkning mellem forelæsninger, skriveøvelser både individuelt
og i grupper, workshops, casediskussioner og gæsteindlæg.
Udover Dansk, kan undervisningen foregå på engelsk. Der er mulighed for at personalejura indgår som kontekstuel forståelesebaggrund i en eksamensbesvarelse. |
||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Quizzerne giver en mulighed for de studerende til
løbende at teste deres forståelse for pensum, og på baggrund af
deres svar, modtager den studerende henvisninger og anbefalinger
der kan styrke deres færdigheder og forståelse for pensum.
Der gives derudover løbende feedback i forbindelse med øvelser og fremlæggelser. Feedbacken kan tage form af peer-feedback og underviserfeedback i plenum. |
||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Kompendium / kompendier med artikler/bogkapitler |