Læringsmål |
Ved eksamen skal den studerende demonstrere evne
til at:
- Identificere en organisatorisk forandringsproblemstilling i
forbindelse med selvvalgt case.
- Foretage en teoretisk baseret analyse af
forandringsproblemstillingen knyttet til forandringsfænomener og
interventionsformer i fokus i de to andre fag, Forandringsledelse
og Organisationsudvikling i praksis.
- Udvælge og anvende teorier og interventionsmetoder til løsning
af forandringsproblemet, som trækker på pensum fra de to andre
fag.
- Reflektere over og redegøre for arbejdet med
proceskonsulentrollen
- Opstille en konkret, realistisk interventionsplan i relation
til forandringsproblemet. Planen skal specificeres ift.
forberedelse, gennemførelse og opfølgning af interventionen.
- Vurdere interventionsplanens forudsætninger, styrker og
svagheder
|
Prøve/delprøver |
Integreret
projekt i proceskonsultation:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeopgave med mundtligt forsvar i
grupper |
Antal personer i gruppen |
2-4 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 10 sider |
Opgavetype |
Projektrapport |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Sommer |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Har den studerende deltaget i
udarbejdelsen af gruppeprojektet og projektrapporten til den
ordinære eksamen, men været syg ved den mundtlige prøve, afvikles
sygeprøven på baggrund af den allerede indleverede synopsis. Dette
gælder også hvis den studerende går på barsel mellem aflevering af
det skriftlige produkt og den mundtlige prøve.
Hvis den studerende ikke har deltaget i udarbejdelsen af projektet
på grund af sygdom, kan den studerende deltage i den mundtlige
sygeprøve, hvis vedkommende, indenfor en nærmere fastsat frist,
gennemfører et projektarbejde og afleverer en individuelt
udarbejdet projektrapport.
Har den studerende deltaget i udarbejdelsen af projekt og
projektrapport til den ordinære eksamen, men ikke består ved den
mundtlige prøve, afvikles den mundtlige omprøve på basis af et,
indenfor en nærmere fastsat frist, bearbejdet projekt og/eller en
bearbejdet projektrapport.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Den mundtlige prøve foregår i grupper. Varigheden er 20 minutter
pr. studerende, dog max 60 minutter i alt. Herefter bedømmes hver
studerende ud fra en samlet bedømmelse af den skriftlige
projektrapport og den studerendes mundtlige præstation ud fra
7-trinsskala (helhedsbedømmelse).
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Integreret Projekt i Proceskonsultation fokuserer på evnen
til at designe og planlægge interventioner i organisatoriske
forandringssituationer, og til at gennemføre interventionsarbejde –
med en proceskonsultativ tilgang og i relation til en
organisation/klient. Fagets mål er at udvikle de studerendes
evne til at arbejde praktisk med og i en konsultativ rolle, samt at
reflektere over forskellige interventionsmetoders relevans og
effekter i konkrete organisatoriske sammenhænge.
Faget er centreret omkring en konkret, selvvalgt case, hvor
de studerende i grupper (2-4 personer) identificerer og kontakter
en organisation, og træffer aftale med denne om et samarbejde.
Fagligt trækker faget på indholdet i to af semestrets andre fag:
Organisationsudvikling i Praksis og Forandringsledelse. Pensum,
tilgange og redskaber fra de to andre fag skal således bruges, både
i det konkrete arbejde med den selvvalgte case og i
forbindelse med udarbejdelsen af den skriftlige projektrapport
(jfr. betegnelsen ’integreret’).
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Undervisningen består af en
introduktionsforelæsning, en central workshop, samt fire
klyngevejledninger hvor flere grupper vejledes sammen. I de to
sidstnævnte aktiviteter er der plads til at de studerende selv kan
arbejde i forskellige roller og med forskellige opgaver – i
relation til proceskonsultativt arbejde. Workshoppen er en ’action
learning’ workshop, som bygger på idéen om en læringsproces hvor
deltagerne undersøger egne handlinger og erfaringer med henblik på
udvikling og forbedrede præstationer – i samarbejde med andre og i
mindre grupper. Her deles holdet op i to - workshoppen afvikles
således to gange. I klyngevejledningen arbejdes der med udviklingen
af hver enkelt gruppes projekt via formatet ’reflekterende team’.
Faget udgør 206 arbejdstimer, hvor langt hovedparten er gruppens
arbejde med udviklingen af projektet. |
Feedback i undervisningen |
Feedback indgår som en del af action learning
workshoppen samt i klyngevejledningen. Hertil kommer, at
udviklingen af faget/projektet knytter sig tæt til undervisningen i
faget Organisationsudvikling i Praksis, som i høj grad
øvelsesbaseret, og hvor drøftelser af arbejdet med det integrerede
projekt vil indgå.
|
Studenterarbejdstimer |
Introduktionsforelæsning |
2 timer |
Action Learning workshop inkl. forberedelse |
8 timer |
Klyngevejledning inkl. forberedelse (udarbejdelse af oplæg +
læsning) |
32 timer |
Arbejde med udvikling af projekt i grupper |
164 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Faget trækker på litteratur fra fagene
Organisationsudvikling i praksis og Forandringsledelse. Enkelte
tekster vil indgå som forberedelse til action learning workshoppen,
TBA på CBS Canvas
|