2019/2020 MA-MMASO1017U Juridisk metode
English Title | |
Jurisprudence and Theory of Law |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Master |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår, Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Min. antal deltagere | 10 |
Max. antal deltagere | 35 |
Studienævn |
Studienævnet for Master i Skat
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 18-06-2019 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Fagbeskrivelse Fagets formål er, at give de studerende den fornødne tilgang til de metodiske og videnskabsteoretiske elementer i den kompetenceprofil en Master forventes at have. Faget skal således skabe grundlag for, at den studerende kan udvikle ”iagttagelseskraft” (evner til analytisk tænkning), ”refleksionskraft” (kompetencer til kreativ analyse) og ”(selv)kritisk evne” – ikke blot i forhold til uddannelsens fag, men også i relation til hele det skatteretlige fagområde. Skatteretten angår i særdeleshed fortolkning af retlig regulering, og de studerende vil opnå en generel viden om og forståelse for den juridiske metode og retskildernes anvendelse. De studerende udvikler således analytiske evner og videnskabsteoretiske kompetencer. Det er fagets mål, at de studerende kan foretage en selvstændig juridisk analyse af en given selvvalgt problemstilling uden for det skatteretlig område, som udmøntes i en afløsningsopgave på max 7 sider. Afløsningsopgaven udarbejdes sideløbende med undervisningen, således at teori og praksis kobles sammen. Afløsningsopgaven skal bestås, inden de studerende kan opnå mastergraden.
Indhold Faget indledes med en gennemgang af legalitetsprincippet, retssystemet og retskilderne. Faget er opbygget efter de fire elementer, som en velstruktureret analyse normalt indeholder:
De studerende trænes først i problemformuleringsarbejde (herunder tilskæring af det reelle problem). Dernæst trænes de studerende i den retskildemæssige anvendelse (hvilke retskilder er til rådighed, og hvordan er deres indbyrdes sammenhæng?). Efterfølgende arbejdes der med analysestrategiske overvejelser (hvordan gribes analysen an, og hvilke konkrete metodiske fremgangsmåder tages i anvendelse med hvilke begrundelser?). Afsluttende fokuseres på selve det analytiske håndværk og resultatfremlæggelse (hvilket resultater er der analyseret frem til, hvor stærkt er resultatet, og kan det anvendes i andre situationer?). Med gennemgangen og træningen af de fire elementer sigter faget således mod en større indsigt i og praktisk håndtering af problemformuleringsarbejde, videnskabsteori, analysestrategi, metodisk fremgangsmåde og analytisk begrundet resultat.
Sammenhæng og progression Juridisk metode fungerer som fundament for uddannelsens øvrige fag. Det anbefales, at faget læses som det første fag i et uddannelsesforløb. |
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Holdundervisning/forelæsning i dagstimerne | ||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
Mundtlig feedback | ||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|