2019/2020 MA-MMASV1611U Skattekontrol og skattestrafferet
English Title | |
Tax and Criminal Tax Law |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Master |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Min. antal deltagere | 10 |
Max. antal deltagere | 35 |
Studienævn |
Studienævnet for Master i Skat
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 18-06-2019 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
Kunne anvende de juridiske metode i relation til
skattekontrol og skattestrafferet.
|
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Fagbeskrivelse Fagets formål er, at give de studerende indgående kendskab til og forståelse for skattekontrol og skattestrafferet, herunder indhentelse af kontroloplysninger og krydsfeltet mellem skattesag og straffesag. Strafansvaret i forhold til forsøg og medvirken indgår, ligesom både skatte- og momssvig behandles. Faget træner de studerende i problemidentifikation, analyse og perspektivering ud fra en række forskellige retskilder.
Indhold Faget indledes med gennemgang af skattekontrollovens bestemmelser om indberetningspligt og afgivelse af oplysninger til brug ved skattekontrol, hvorefter skattelovgivningsregler om straf ved grov uagtsomhed, fortsæt og svig behandles. Herefter inddrages straffelovens bestemmelser om skatte- og momssvig Endelig gennemgås skatte- og afgiftslovgivnings frister for ansættelse og ansættelsesændringer samt reglerne om formueretlig forældelse.
Sammenhæng og progression Faget kan læses sideløbende med de øvrige fag. Mens uddannelsens øvrige fag primært omhandler den subjektive og objektive (materielle) skatteret, så omhandler faget Told- og skatteforvaltningens kontrolbeføjelser og den straf, som manglende regelefterlevelse underkastes. |
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Holdundervisning/forelæsning i dagstimerne | ||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
Mundtlig dialog og flervejskommunikation | ||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|